Formannskapet vedtok tirsdag de siste detaljforslagene om hvordan trafikken skal reguleres i prøveperioden. Stengningen av Nidelv bru på grunn av reparasjoner, gjør at det fortsatt er uklart om Bakke bru blir stengt for biltrafikk mot sentrum i juli eller august.

Miljøgateforsøket midt i Trondheim sentrum gir nye utfordringer for bilistene, men åpner samtidig for muligheten for mer byliv. På «solsiden» av gata har minst tre næringsdrivende planer om uteservering på fortauet.

Miljøgate. Fra juli blir det ett kjørefelt i hver retning i Olav Tryggvasons gate, bredere fortausareale og sykkelfelt i hver retning i gata. Foto: Mariann Dybdahl

Sol hele dagen

- I sommermåneden har vi sol fra tidlig på dagen til sent på kvelden. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer. Vi har begynt planleggingen av fortausserveringen, sier Digs-gründer Arnstein Syltern og bærer ut bord, stoler og noen grønne planter på fortauet.

Tre gjester fra inneserveringen slår seg raskt ned for å sjekke hvordan det fungerer å spise kafémat utendørs.

Miljøgate. Fra juli blir det bare to kjørefelt i Olav Tryggvasons gate, bredere fortau og sykkelfelt i hver retning. Foto: Mariann Dybdahl

Serveringsbord langt ut mot gata

- Når prøveprosjektet begynner, blir det bare to kjørefelt her. Det betyr at vi kan ha serveringsbord enda litt lenger ut mot gata enn nå, sier Syltern.

Det er samarbeidspartner og nabo Habitat som driver serveringsstedet og som også skal ha ansvaret for fortausserveringen.

Uteservering to andre steder

Andre næringsdrivende som planlegger uteservering i Olav Tryggvasons gate er Dromedar og Byhaven.

Mens de tre fortausgjestene tester pizzaen, suser trafikken fordi rett ved siden av bordet. Fra juli blir trafikkbildet i gata helt annerledes.

Uteservering. Både Dromedar og Byhaven planlegger uteservering i Olav Tryggvasons gate i prøveperioden. Foto: Mari Vold

SE BILDENE: Nordre gate 1905 og 2018

Slik blir prøveprosjektet fra juli

Etter at de siste endringene ble vedtatt av politikerne tirsdag, blir dette prøveprosjektet fra juli:

Olav Tryggvasons gate: Antall kjørefelt reduseres fra fire til to. Det etableres sykkelfelt og tilrettelegges bedre for gåing og opphold i gata.

Gjennomkjøringsforbud på strekningen Munkegata – Kjøpmannsgata.

Adresseavisen mener: Miljøgater gjør byen til et bedre sted å handle

Påbudt sving. Slik blir kjøremønsteret i prøveperioden med påbudt sving i krysset Olav Tryggvasons gate - Søndre gate og ved Jomfrugata. Foto: Kart: Miljøpakken

Påbudt sving ved Søndre gate

Forbudet gjennomføres ved at det skiltes påbudt kjøreretning opp Søndre gate fra begge retninger, og inn Jomfrugata fra øst. I østgående retning blir det påbudt høyresving inn Søndre gate, mens det i vestgående retning blir påbudt venstresving inn Søndre gate og påbudt høyresving inn Jomfrugata.

Dette er tilsvarende skilting som i prøveprosjektet i Innherredsveien.

«Med en slik skilting blir hele gata fremdeles tilgjengelig med bil. Samtidig er skiltingen forståelig for kjørende. Det er også enklere å håndheve for politiet, siden det holder å observere kjøringen i ett kryss, ikke på hele strekningen», skriver rådmannen.

Påbudt sving. Under prøveprosjektet i Olav Tryggvasons gate blir det nytt kjøremønster i krysset ved Søndre gate, med påbudt kjøreretning opp Søndre gate i begge retninger.

Bakke bru stenges for biltrafikk mot sentrum

Bakke bru: I utgangspunktet skal Bakke bru stenges for all biltrafikk inn mot sentrum fra juli og oppmerkingen på brua endres til to kjørefelt og sykkelfelt i veibanen i begge retninger. Politikerne vedtok tirsdag å be rådmannen «vurdere om det er mulig og nødvendig å vente med ombygging og stenging av det ene feltet på Bakke bru til Nidelv bru igjen er åpen for trafikk.»

Debatt :Trondheim kommune har i sin grenseløse sjenerøsitet lenge tilrettelagt gratis fotbad for fotgjengere

Sykkelfelt. Bakke bru stenges for biltrafikk mot sentrum og det blir sykkelfelt i veibanen i begge retninger. Det er foreløpig uklart om stengningen kommer i juli eller august. Foto: Adresseavisen

Nytt stoppested for bussen

Dagens holdeplasser i Olav Tryggvasons gate og Søndre gate kan ikke brukes av metrobussene. Det må derfor etableres nye stasjoner før august 2019. Holdeplassene som etableres i prøveprosjektet utformes slik at de lett kan oppgraderes til midlertidige stasjoner med leskur og billettautomater.

Holdeplassen i østgående retning får samme plassering som i dag ved Nova kinosenter. I tillegg beholdes Søndre gate 23 for busser som skal til Trondheim S. Stoppestedet i vestgående retning flyttes til rett før krysset ved Nordre gate.

Stoppested. Stoppestedet utenfor Nova kino blir beholdt i prøveperioden, mens holdeplassen vestover blir flyttet til nær krysset Nordre gate. Foto: Tegning: Miljøpakken

Endret rute for flybussen

Det vil passere omtrent 100 busser i timen i hver retning i vestre del av Olav Tryggvasons gate. Det vil gi stort press på den nye stasjonen ved Nordre gate siden det blir begrenset med mulighet til forbikjøring. Flybussene kan derfor ikke stoppe i Olav Tryggvasons gate, men vil i prøveperioden kjøre Søndre gate – Dronningens gate med nytt stopp i Søndre gate ved Rema 1000 og i Dronningens gate ved Britannia.

I formannskapet tirsdag ble det opplyst at nattbussene får nye holdeplasser i Munkegata og Dronningens gate, mens taxiene får ny nattholdeplass i Søndre gate nær krysset Olav Tryggvasons gate - Søndre gate.

Flybuss. Flybussene kan i prøveperioden ikke stoppe i Olav Tryggvasons gate, men vil kjøre Søndre gate – Dronningens gate med nytt stopp i Søndre gate ved Rema 1000 og i Dronningens gate ved Britannia. Foto: Jens Petter Søraa

Trafikklys kobles ut i fire kryss

Signalanleggene i Jomfrugata, Nordre gate, Krambugata og ved Bakkegata holdeplass blir tatt ut av drift.

Gående vil dermed kunne krysse gata raskere siden de ikke må vente på grønt. «Det antas også at kjørende kommer raskere frem, siden tiden som brukes på å vente på en gående i gangfeltet er kortere enn ventetiden ved rødt lys. Siden det bare blir to kjørefelt er løsningen også vurdert som trafikksikker», skriver rådmannen.

Signalanleggene ved Munkegata, Søndre gate og Kjøpmannsgata blir beholdt på grunn av mye kryssende trafikk.

Kobles ut. Lyskrysset ved Bakke bru utenfor Adresseavisen er ett av fire lyskryss som blir koblet ut i prøveperioden med mijøgate i Olav Tryggvasons gate. Foto: Kim Nygård

Varelevering i 13 soner

I tillegg vedtok formannskapet tirsdag å etablere ytterligere fire nye soner for varelevering i sidegatene til Olav Tryggvasons gate i tillegg til ni soner foreslått i den opprinnelig planen.

Evaluering en gang i måneden

Rådmannen skal i prøveperioden rapportere månedlig på utviklingen i prøveprosjektet ut fra seks ulike kriterier: a) Gående, gateliv og opplevd kvalitet b) Handel og omsetning c) Sykkel d) Motortrafikk e) Trafikksikkerhet f) Effekt for transportaktører.

Prøveprosjektet skal evalueres etter seks måneder.

Før og nå: Olav Tryggvasons gate 1949 og 2017

Trondheimsrebus: Vet du dette om Trondheim?