Det er en debatt i Stjørdal om trykte lærebøker og bruken av disse.

Stjørdal har siden 2017 med bred politisk tilslutning investert i digitale hjelpemidler i skolen. Skolen var tydelig på at det var viktig å kunne legge til rette for digital kompetanse. Dette viste seg å bli viktig i koronatiden, da man ble avhengig av å ha hjemmeskole.

Senere har det vokst fram en sterk bevissthet om at digitale hjelpemidler må suppleres med trykte bøker. Det ble da nødvendig med en satsing på trykte lærebøker i tillegg til det digitale. I budsjett og økonomiplan for 2023 løftet vi politisk inn øremerkede midler for årene framover, for å kunne fornye også de trykte lærebøkene etter en plan. Alle partier hadde samme avsetning til dette formålet. Samtidig har vi i perioden 2019–2023 økt antall lærere i Stjørdalsskolen nær dobbelt så mye som antall nye elever.

For dette skoleåret er alle digitale læremidler fornyet, det er viktig for at de skal være oppdatert. Alle har tilgang til digitale læremidler i alle fag. Så har vi startet med fornying av de trykte lærebøkene, og norsk og matematikk er de første.

Neste skritt er å fornye resten av de trykte skolebøkene og det gjør vi forbindelse med budsjettet for 2024. Totalt sett vil da stjørdalsskolen i løpet av få år ha fått en stor tilgang til oppdatert læremateriell i alle fag, både digitalt og fysisk.

Vi har tillit til at skolene legger til rette slik at foreldrene kan følge opp sine barn på en god og hensiktsmessig måte, og at samarbeidet mellom heim og skole blir ivaretatt slik at alle foreldre skal kjenne at det er godt å være barn i stjørdalsskolen.