Jeg leser med stor interesse Erik Jørgen Jølsgårds kronikk der han advarer mot kaos på fortauene hvis det blir brostein i det planlagte såkalte «ferdselsfeltet» på Bakklandet. Og jeg ønsker å takke for følgende:

  1. Endelig sier noen hva dette egentlig handler om nemlig bedre sykkelvei gjennom Bakklandet. Ikke universell utforming. Sykkelvei er ikke nødvendig for universell utforming når man har et godt og bredt fortau og godt lagt og vedlikeholdt brustein.

  2. Ordet «kaos» er det andre jeg ønsker å takke for. Og jeg sier ja takk til kaos. Folk fra alle land og alle bydeler i alle aldre og av alle kjønn som rusler, sykler (sakte), raver, leker, triller, stirrer, henger og ikke er redde for å bli «plinget unna» eller påkjørt av noe som helst. Det er det dette ganske lille området – mellom Bakklandstorget og bommen – er regulert som og det er det vi ønsker å beholde. Og om man ønsker å sykle på fortauet er det selvsagt lov, men da er det åpenbart at man må ta hensyn. Og det er åpenbart for andre at de ikke trenger å se seg rundt og være bekymret.

  3. Så ønsker jeg å takke for presiseringen av hva det store bildet er: En konflikt mellom et stort behov for grønn samferdsel og bevaring av byens best likte byrom. Jeg mener den valgte løsningen delvis er et kompromiss med mange gode ideer. Man forsøker å legge til rette for at området skal være «delt område», men svikter på det aller viktigste: Det er et helt flatt ferdselsfelt i midten. Da blir det sykkelvei for en såpass stor andel av de syklende at andre kommer til å holde seg unna. Derfor er dette en seier for samferdselenshensyn. Orden og adskillelse oppnås. Gata blir delt i to. Skal man ha et kompromiss må dette handle om rullemotstand i gatedekket, som er det eneste signalet ALLE rullende tar. Det trenger ikke være like mye som i dag, men noe. Og så får man bonusen av å beholde det historiske og kulturelle preget i det som hvert år blir kåret til byens best likte byrom. Kanskje man kan ta noe av det det koster å få nye steiner fra India til å vedlikeholde og legge dagens stein bedre? Kanskje miljøpakkens penger skal ha en noe større prosentandel satt av til vedlikehold? Bare en tanke, jeg er ikke fagmann.

Så et par ord om enkel debatteknikk som jeg har kommet på helt selv etter utallige debatter med troll og folk på Facebook: Ikke fortell hva din motstanders egentlige motiver og tanker er. Det skaper enda mer sinne og polarisering. Det samme gjelder hersketeknikken «bedrevitenhet» som jeg akkurat selv gjorde meg skyldig i. Men du starta!

Og for ordens skyld:

  1. Ingen beboere klager på at det er vanskelig å kjøre bil på øvre Bakklandet.

  2. Velforeninga støttet senest i år at sykkelheisen ble berga selv om vi mye heller skulle hatt et fortau som ikke er livsfarlig for de mange eldre som bor der.

  3. Jeg er selv syklist i gatetunet, med en svær elsykkel og ønsker at så mange som mulig er med å bidra til at Trondheim blir landets beste sykkelby, også gjennom Bakklandet, så lenge de kan Kardemommeloven.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Planene på Bakklandet har skapt stort engasjement. Les flere saker og debattinnlegg: