Adresseavisens leder satte nylig søkelys på avrenning fra fisketransport og at dette burde vært stoppet for flere år siden.

Vi i sjømatnæringen er helt enige. Problemet burde vært løst. I ledere og avisartikler er det derimot ikke lett å få med seg hva som skjer og nyansene i saker. Media tegner et bilde av at det er fiskeslo, fiskeavfall og fiskeblod som renner ut på veiene, noe som langt fra er tilfelle. Avrenning oppstår når fisk skal oppbevares og transporteres i henhold til forskriftskravet som er «en temperatur nært smeltende is». Isen som tilføres i kassen for å kjøle ned fisken, smelter i kontakt med fisken dersom fisken er varmere enn isen eller dersom transportmediet ikke er tilstrekkelig nedkjølt. Fisken i kassen er enten fileter, eller hel sløyd og rengjort fisk med hode. Når isen over fisken smelter, vil smeltevannet komme i kontakt med fisken og rester av blod farger smeltevannet. Med andre ord, det er i all hovedsak vann som kan ha delvis blitt farget og tilsmusset av slim fra fisken. Dette utgjør ikke et problem verken for mattrygghet eller for miljøet.

Men avrenningen fra vogntogene kan utgjøre et trafikksikkerhetsproblem. Dette må det ordnes opp i. Havbruksnæringen har selv deltatt på vegtrafikkontroll. Her har vi observert avrenning fra vogntog og sett hvilken belastning det utgjør for sjåfører å få sitt vogntog stanset. Det er ikke sjåførene som har hovedansvaret her, selv om de har ansvar for å holde riktig kjøletemperatur på lasten.

Resultater fra et nylig avsluttet prosjekt viser at det viktigste tiltaket for å redusere avrenning, er å ha tilstrekkelig nedkjøling på fisken før transport. Dette vil hindre at store mengder med is smelter under transport. Men selv med godt nedkjølt fisk, vil noe is fortsatt smelte. Litt avrenning er heller ikke akseptabelt, og vogntog vil bli stanset ved den minste avrenning. Oppsamling av resten av smeltevannet under transporten, kan bidra til at dette kan bli et minimalt problem. For andre kan lukkede kasser være en løsning, men lukkede kasser fører med seg andre praktiske utfordringer som blant annet at kunder vil ha utfordringer med å håndtere brukte kasser. Redusert bruk av is, ved bruk av andre kjøleteknikker, kan være et godt alternativ. Men dette fordrer at rammebetingelsene legger til rette for mer videreforedling, slik at det blir mer transport av filet.

På Færøyene er det påbudt med oppsamling av smeltevann på vogntog, og i Norge setter vi nå i gang en prosess for å finne ut hvordan vi kan få på plass et system for oppsamling og tømming av smeltevannet fra vogntog langs veiene.

På veien frem til mål, trenger næringen i tillegg at Vegvesenet formidler utfordring med avrenning direkte til dem det gjelder. Slakterier langs kysten har ulike løsninger, og problemet med avrenning varierer stort. Oppslag i media er vel og bra for å få belyst problemstillingen, men vi ønsker oss en informasjonsdeling til slakteriet som har levert fisken til transportør når vogntog stanses grunnet avrenning. Dette vil bidra til å skape en felles problemforståelse fra alle, slik at endringer kan skje der en har utfordringer.   Vi har flere ganger bedt om at slakterier og fiskemottak må bli varslet av Statens vegvesen når biler blir stoppet med avrenning, uten at det til når har vært mulig å finne en løsning. Dette er et viktig skritt på veien for å løse problemet med avrenning.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!