Venstres Jon Gunnes argumenterer for at Boreal fortsatt skal få drifte Gråkallbanen som en oppfølging til konsernleder i Boreals innlegg i Adresseavisen. Rødt er for egenregi i kollektivtrafikken, men stemte for å se på mulighetene for å forlenge dagens direktekjøp med Boreal, ettersom det fungerer tålelig bra. Grunnen til at dette ikke går er EUs kollektivtrafikkforordning, som fastslår at man enten må velge egenregi eller legge det ut på anbud. Rødt har hele tiden vært mot å implementere dette direktivet, mens Venstre med flere er de som har ivret for.

Gunnes møter seg derfor selv i sporveksleren når han hevder at alt kan fortsette som før med direktekjøp. Venstre og de andre høyrepartiene foreslo heller ikke dette i sist fylkesting, men nettopp å legge hele tilbudet ut på anbud. Det lå heller ingen krav om virksomhetsoverdragelse eller at den faglige kompetansen skulle bevares i høyrepartienes forslag. Med en anbudsutsettelse ville hele det faglige miljøet på Gråkallbanen blitt satt i spill.

I valget mellom anbud og egenregi er valget lett for oss i Rødt og er glad for at flertallet i Fylkestinget stemte for nettopp dette. Men vi tar selvfølgelig på alvor at en endring i driftsformen skaper usikkerhet. Derfor var det vesentlig for Rødt å få inn i vedtaket at overgangen til egenregi skal skje i form av virksomhetsoverdragelse for å sikre ansattes forutsigbarhet, og at vi legger til grunn for videre arbeid at ny organisering sikrer at dagens sterke fagmiljø og kompetanse ivaretas.

Det bekymrer oss at Vista Analyse anbefaler en modell for egenregi hvor egenregiselskapet kan konkurranseutsette kjøreoppdragene, samt drift og vedlikehold, inspirert blant annet av bybanen i Bergen. Dette er ikke egenregi, men å opprettholde et AtB i miniatyr og noe vi for all del må unngå. Suksessen med Gråkallbanen har nettopp vært at man samler alt i en organisasjon slik at verksted, sjåfører og administrasjon opererer sammen. Om vi skal se til andre byer bør vi heller se til Oslo Sporveier for inspirasjon, hvor man nettopp utfører mesteparten av oppgavene i egenregi samlet i en organisasjon.

Det er også svært defensivt av Gunnes når han skriver at banen ikke skal forlenges med det første. Rødt går til valg på en utvidelse av sporveisdriften i Trondheim. Dette bør både skje med en utvidelse av Gråkallbanen, en styrking av Trønderbanen slik at den kan fungere som en bybane og ved å starte planlegging av nye traseer i Trondheim.

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe