Jeg takker så mye for svaret fra Lervåg og Myklebust i Miljøpakken, der det gjøres et forsøk på å forklare at pengene som ble gitt gjennom Bompengeforliket faktisk har gått til reduksjon i bompengetaksten til bilistene. Ifølge svaret skal altså de 28 millionene som ble gitt i 2020, 2021 og 2022 i sin helhet ha gått til bompengereduksjon for bilistene hovedsakelig i form av manglende konsumprisindeksregulering av takstene.

Dette er jo et ganske annerledes svar enn det Lervåg ga til Adressa 7. august 2021. Da uttalte han at pengene fra bompengeforliket gikk «omtrent akkurat» opp i opp med det økningen i el-biler medførte av inntektstap.

Dobbeltkommunikasjonen viser at man enten ikke har noen som helst kontroll over hvordan pengene brukes, eller så unnlater man bevisst å informere om dette. De omtrentlige svarene kan tyde på det siste.

I siste fylkesting vedtok man å omdisponere de 28 millionene årlig fra Bompengeforliket til 50 prosent takstreduksjon for studenter, og «skape rom» for ladeinfrastruktur for buss. Bare studentrabatten alene utgjør en årlig kostnad på 45 millioner. Hvordan de 28 millionene nå har vokst til 45 millioner de neste syv årene, forklares selvfølgelig ikke. Men differansen er tilfeldigvis «omtrent akkurat» lik den manglende reduksjonen av bomtakstene.

I denne saken har dessverre det rødgrønne flertallet, med flittig hjelp fra Miljøpakken, lyktes i sin misjon med å trenere stortingets vedtak og sikre at det er bilistene i Trondheimsregionen som fortsatt skal betale regningen. Forhåpentligvis får vi et nytt flertall neste år.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!