Vi i Elevorganisasjonen i Trøndelag har mottatt masse tilbakemeldinger fra skuffede, sinte og triste elever rundt om i hele fylket. I de store nyhetsmediene settes fokuset kun på Oslo og Viken. En elev fra Namsos satt i to timer før eleven klarte å komme seg inn på eksamenssidene.

Flertall av elevene har ikke hatt tilgang på hjelpemidler de har rett på å bruke, og sensorene har ikke oversikt over hvem av elevene som hadde tilgang på de ulike hjelpemidlene.

Dette gjør at elever som ikke har hatt tilgang til hjelpemidler som NDLA og LEXIN heller må slå opp i leksikon og ordbok. Disse elevene blir vurdert på samme måte som elevene som har hatt tilgang til informasjonen på nett. Dette skaper stor frustrasjon når elever som aldri har åpnet en ordbok må lære seg dette, samtidig som de heller skulle brukt tiden på å formulere en god tekst.

Når enkeltelever og fylker får eksamen avlyst, får de ikke eksamenskarakter på lik linje med resten. Noen av elevene i Trondheim sier selv at de har fått beskjed om at snittet til videre utdanning vil gå ned nå som eksamen er tilbake for første gang på tre år. De som har hatt eksamen får derfor lavere snitt, mens elever som ikke har det får en stor fordel når de søker seg til videre studier. Dette blir urettferdig når alle søker til de samme studieplassene. Man kan ikke avlyse eksamen for noen elever og ikke alle. Dette er ikke bare forvirrende for alle elever involvert, men det gir enkelte et tydelig fortrinn kun basert på hvor i landet de er fra.

Vi i elevorganisasjonen i Trøndelag ønsker å løfte fokuset på problemene som har vært i Trøndelag også, vi blir gjemt og glemt selv om vi har hatt problemer på lik linje med Oslo, Viken. Skoler over hele landet har blitt påvirket av dette eksamenskaoset. På de fleste av landets skoler har det vært problemer innen eksamen. Elever har ikke kommet seg inn på Udir sine sider, fått tilgang til hjelpemidler de har krav på eller kunne levert sin eksamen.

Det er lite vits i å begynne en eksamen som skal ha stor betydning for studier videre, når man har brukt over to timer på å stresse med om man får startet eksamen i det hele tatt. Det vil kunne sette en elev i en dårligere posisjon enn en elev som har hatt samme problemer, men ikke fått levert.

Dette er ikke bare negativt for de som tar eksamen eller har tatt den, men også de som skal ta eksamen i løpet av de neste ukene. Det må være skummelt å se fram til en eksamen neste uke og ikke vite om du får brukt hjelpemidler du har krav på. Ikke vite om du får startet oppgaven du har stresset om lenge. Eller om du i det hele tatt får levert oppgaven du har brukt fem timer på.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe