Det nye kollektivtilbudet i trondheimsområdet er bygd opp rundt tre metrolinjer, men omfatter også en lang rekke andre linjer.
Om ett år blir det færre linjer totalt, men langt flere avganger.
Det nye linjenettet er lagt opp slik at busspassasjerene skal kunne reise på tvers av bydelene, uten å være nødt til å reise gjennom sentrum.
Her blir det holdeplasser for metrobussen: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart
Linjenettet
Metrobuss
De tre metrobusslinjene er:
M1 Kattem/Heimdal – sentrum – Ranheim
M2 Kattem/Saupstad – sentrum – Lade/Strindheim
M3 Hallset – sentrum- Lohove
Antall: 58 busser 24 meter lange. Plass til 142 passasjerer. 51 sitteplasser og 91 ståplasser.
Fire døråpninger med «sliding doors».
Tilgang til USB-port for mobillading.
Metrobussene stopper på færre holdeplasser enn de ordinære linjene. I snitt er det 700 meter mellom hvert stoppested for metrobussen.
Slik blir det nye rutekartet for buss i Trondheim fra 2019
Bydelslinjer /bynære linjer
40 bydelslinjer og bynære linjer som binder byen sammen på tvers.
Linjene dekker de ulike bydelene samt nabokommunene Klæbu, Melhus og Malvik.
Nøyaktig ett år til Trondheim får et helt nytt kollektivtilbud
Bybusser på 10,5 og 18 meter. Plass til mellom 70 og 110 passasjerer.
De største bybussene
(fra 11,9 til 18 meter) får en ekstra dørløsning med tre eller fire dører.
Kjøper metrobusser for 600 millioner kroner
Forstadsbusser: Klæbu, Melhus, Malvik. Bussene er mellom 11,9 og 15 meter. Tar mellom 60 og 100 passasjerer. Alle forstadsbusser har setebelter.
Linjer med elbuss
Linje 12: Dragvoll – sentrum –
Marienborg/Øya
Linje 20: Romolslia – sentrum – Strindheim
Linje 25: Vikåsen – Singsaker –
sentrum – Brattøra
Linje 40: Flatåsen – Tonstadkrysset
Antall: 35 elbusser, mellom 12 og 18 meter.
Plass til henholdsvis 60 og 100 passasjerer.
Det vil i tillegg være nattbusslinjer som kjører natt til lørdag og søndag.
Politikerne positive til snøsmelteanlegg for metrobuss
Omstigning og bussbytte
Det nye rutetilbudet er en nettverksmodell som skal gi bedre kapasitetsutnyttelse med flere avganger på alle linjer, kortere reisetid og flere reisemuligheter for passasjerene.
For enkelte ruter er det lagt opp til omstigning og bytte av buss.
Bussbytte skjer på omstignings-og knutepunkter spredt over hele Trondheim.
Nytt billettsystem
Åpen billettering innføres fra 3.august 2019.
Passasjerene trenger ikke lenger å registrere reisekortet på kortleseren eller vise frem billetten til bussjåføren.
Passasjerer som reiser fra en metrostasjon må kjøpe billett før ombordstigning, uavhengig av om man reiser med metrobuss eller bydelsbuss.
Fakta: AtB