- Bussen har knapt kjørt på snø. Nå håper jeg varslene om noen centimeter snø natt til lørdag stemmer, så vi får se hvordan bussen oppfører seg på snøføre, sier Per Henrik Brown (64), opplæringsansvarlig for sjåfører i Tide.

Brown har kjørt metrobuss i Bergen i to år og har erfaring som bussjåfør i over 40 år.

Mindre enn ett døgn etter at metrobussen rygget i land fra Sea Cargo-båten på Pir 1 onsdag kveld, var bussen ute på sin første testtur i bygatene.

Første testtur fra Tiller til Ranheim

Da Adresseavisen snakket med Brown, hadde han akkurat gjort ferdig den første prøvekjøringen av metrobusslinje 1 mellom Tiller og Ranheim via sentrum, og tok en kort stopp på endeholdeplassen i Peder Myhres vei.

foto

I løpet av ettermiddagen kjørte Brown store deler av de tre metrobusstraseene.

Sjekker bussen på vinterføre

Gårdagens testtur var den første i en lang rekke prøvekjøringer de neste ukene og månedene. Hovedønsket hos Statens vegvesen og Trondheim kommune er å finne ut hvordan metrobussen oppfører seg på vinterføre, noe som aldri tidligere er blitt testet ut noe sted i verden.

Den første prøveturen ga ingen svar. Hele turen ble kjørt på svart asfalt.

- Vi ønsker også å teste ut vinterstandarden langs de tre metrobusstraseene for å undersøke om kvaliteten er god nok. Under testkjøringen kommer vi til å prioritere de delene av traseene som ligger langs kommunal vei.

Langs de delene av traseen hvor Statens vegvesen har ansvar for veistandarden, er det allerede den høyeste driftsklassen (driftsklasse A, red, anm.), mens det kommunale veinettet har en mye lavere vinterstandard, forteller prosjektleder Andreas Tessem ved Statens vegvesen drift Trondheim.

Brøyting hvert 90. minutt ved snøfall

På strekninger med driftsklasse A (DkA) er maksimale tid mellom hver brøyting på dager med snøfall 90 minutter. Kravet ved en «værhendelse», for eksempel et stort snøfall, er bar kjørebane innen to timer på strekninger med over 6000 kjøretøyer i døgnet, og fire timer på strekninger med under 6000 kjøretøy i døgnet.

Vinterstandarden til Trondheim kommune er brøyting hver 5. time ved store snøfall.

Vakte oppsikt

Mange trafikanter sperret øynene opp da metrobussen passerte gjennom en rekke bydeler fra 14-tiden.

Den treleddede bussen på 24 meter skiller seg tydelig ut fra andre busser både i lengde og utforming. Fra 3. august 2019 skal 58 metrobusser fra den belgiske produsenten van Hool danne ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim.

Forskjellen på testbussen som skal være i Trondheim de neste tre månedene, og de nye metrobussene, er større motorkraft samt design i de to operatørenes farger.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Lærer opp instruktører fredag og lørdag

Tilbake på Ranheim forteller Brown at fem-seks instruktører fra Tide og Nettbuss skal få sjåføropplæring på metrobussen fredag og lørdag. – Instruktørene skal på sin side lære opp sjåfører hos de to operatørene, forteller 64-åringen.

- Hva er forskjellen mellom å kjøre metrobuss i Bergen og i Trondheim?

- Det er veldig likt, men det er mange flere bakker langs metrobusstraseene i Trondheim. I Bergen er det nesten helt flatt på metrobussrutene.

- Metrobussen kan låse seg i 90 graders svinger

- Hva er den største utfordringen for en metrobussjåfør?

- Det mest utfordrende under kjøringen, er 90 graders svinger til høyre eller til venstre. Når man nærmer seg en slik sving, må man legge seg mest mulig midt i veibanen og sørge for at man ikke har noen bil på siden av bussen. Årsaken er at når bussen svinger til høyre vil hengeren få et utslag mot venstre, eller motsatt dersom man svinger til venstre.  Utslaget er på over en meter.

Dersom en bil ligger for nærme bussen, kan det fort bli et sammenstøt.

- Kommer verken framover eller bakover

Når bussen runder en slik sving må sjåføren vite at det ikke er noen hindringer i veien slik at bussen må stoppe midt i svingen. Må man stoppe bussen, vil leddene låse seg og man kommer verken framover eller bakover. Jeg har heldigvis ikke opplevd det, men jeg kjenner sjåfører som har havnet i en slik situasjon.

Utfordringen med svingene er en av årsakene til at enkelte sjåfører kvier seg for å kjøre metrobuss. Jeg oppfordrer derfor operatørene til bare å bruke de mest erfarne sjåførene, og i tillegg må velge de som har lyst til å kjøre metrobussen. Det lønner seg ikke å bruke sjåfører som ikke er motivert for oppgaven, sier Brown.

foto
Det var mange som fikk et glimt av metrobussen torsdag da den passerte gjennom en rekke bydeler under testkjøringen av de tre metrobusstraseene. Metrobussen skiller seg ut i både lengde og utforming fra andre busser. Foto: Mariann Dybdahl
foto
Fylkesordfører Tre O. Sandvik kaller de 24 meter lange metrobussene for «bybane på gummihjul». Slik så det ut da metrobussen passerte langs traseen for metrobusslinje 1 like ved Sirkus Shoppping torsag ettermiddag.