Adresseavisen har snakket med inspektørene ved utekontrollen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag og bedt dem fortelle historiene de husker aller best.

Inspektør Tommy Arras husker spesielt en personbil med henger som ble stanset på E39 på Orkanger. Men det var bare så vidt at man kunne skimte et kjøretøy under buskaset.

- Jeg tenkte «Er det mulig?». Vi klarte ikke å se lysene en gang. Sjåføren kom med en typisk «skulle bare»-unnskyldning, og den får vi jo høre ganske ofte, sier han.

Sjåføren forklarte at lasten skulle til gjenbruksstasjonen, men han kom ikke så langt. Det endte med umiddelbart bruksforbud da inspektørene fikk se den noe overdimensjonerte lasten.

Inspektør Tommy Arras har sett litt av hvert på veiene i Trøndelag. Her viser han frem et bilde av en oppslått pc i frontruta.

Ville bruke gps på pc

Sikthindring er stadig et tilbakevendende tema. Arras husker et vogntog som ble stanset på Sandmoen i Trondheim. På dashbordet sto det en pc som var oppslått. Den hindret naturlig nok sikten en god del.

- Det er ganske graverende med tanke på trafikksikkerheten. Hvis man kjører i bynære strøk, så mister man oversikten over myke trafikanter med slike gjenstander i frontruta, mener han.

Sjåføren ble anmeldt og måtte betale et forelegg på 8000 kroner.

- Sjåføren forklarte at han brukte pc-en som gps. Han mente den var bedre enn den han hadde fått fra arbeidsgiver, forteller Arras.

Sjåføren mente at gps på pc var mye bedre enn gps fra arbeidsgiver. Vegvesenet slo ned pc-lokket.

Brukte magnet for å jukse

Selv om det er en del sjåfører som jukser med kjøre- og hviletid, så er det ikke alltid så enkelt å finne ut av jukset. Men for noen år siden ble en norsk lastebil stanset på Orkanger.

- Da kom sjåføren kjørende, selv om han egentlig hvilte ifølge fartsskriveren. Da fant vi en magnet som var montert på impulsgiveren på lastebilen. Da virker det som om lastebilen står stille, når den i realiteten kjører videre, forklarer Arras.

Pila viser hvor inspektørene fant en magnet festet til impulsgiveren som førte til at sjåføren kunne jukse med kjøre- og hviletid.

Ved hjelp av en bryter kan føreren sette magneten i funksjon. Når fører skal hvile etter kjøre- og hviletidsbestemmelser, kan han fortsette kjøringen.

- Han kan være meget trafikkfarlig for medtrafikanter og seg selv med tanke på søvnunderskuddet, sier han. Dessuten vil det være konkurransevridende med tanke på at nabofirmet tar hensyn til kjøre- og hviletidsbestemmelser.

La kortene på bordet

I dette tilfellet valgte den norske sjåføren å innrømme forholdet. Han klarte heller ikke å komme med noen logisk forklaring til hvorfor magneten befant seg der den var.

- Han erkjente at han hadde gjort det for å ha nok kjøretid til å komme seg hjem til Nord-Norge. Forholdet ble anmeldt til politiet, forteller Arras.

Det er ikke så ofte at man ser slik manipulering av utstyr, men Arras er glad for at de innimellom klarer å avsløre sånt juks.

- Det går ikke an å bli tatt mer på fersken enn denne karen ble. Heldigvis er det fåtallet som gjør sånt. De fleste gjør så godt de kan, sier han.

- Erfaring og teft

Nå har Vegvesenet fått et nytt dataprogram, som gjør at de kan slå opp de aktuelle kjøretøyene.

- Da får vi sjekket om vogntogene har vært stanset tidligere og hva som ble resultatet den gang. Ofte handler det om å ha en god samtale med sjåføren. Det går mye på erfaring og teft, og man merker om noe er riktig eller galt, sier inspektøren.

Flere skrekkhistorier

Adresseavisen har snakket med flere inspektører om historier de aldri glemmer:

Inspektør Nina Pedersen fortalte om vogntogsjåføren som mente det var hjemmekoselig med alle kosebamsene i frontruta. Vegvesenet var ikke like imponert.

Inspektør Morten Frantzen avdekket at en vogntogsjåfør hadde det så travelt at han tisset på tomflasker som han hadde i førerhytta. Han kjørte i over 35 timer før han tok en pause.

Inspektør Ole Hammer husker godt et vogntog som kom kjørende med etsende væske. Det ble ikke avdekket før de tok en nærmere titt på lasten.

Inspektør Olav Brudeli oppdaget at plomberingen på hastighetsgiveren var brutt. Hastighetsgiveren forteller hvor raskt bilen beveger seg. Dermed var det fritt frem for å jukse med kjøre- og hviletid.

Inspektør Per Balstad forteller at en russisk sjåfør forsøkte å slippe unna bot ved å fortelle at dama ville drepe ham dersom han ødela bryllupsbudsjettet.

Inspektør Harald Ekremsæter husker spesielt godt en personbil som kom kjørende med et stort lass med snø på taket. Latskapen endte med anmeldelse.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter