Adresseavisen har snakket med inspektørene ved utekontrollen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag og bedt dem om å fortelle eksempler på hva de møter i sin hverdag.

Inspektør Per Balstad husker spesielt godt et latvisk vogntog med en russisk sjåfør.

- Det startet med at vogntoget ikke stoppet for en kontroll. Da vi etter hvert kom i kontakt med ham, så ble det avdekket både overlast og feil sikring av last. Ved første øyekast så oppdaget vi ikke noe annet feil ved kjøretøyet. Men så begynte vi å sjekke datamaterialet, sier han.

Inspektør Per Balstad husker da de fant en bryter i førerhytta. Da kunne sjåføren bare slå av og på fartsskriveren.

Fryktet innhogg i bryllupsbudsjettet

Balstad forteller at de undersøkte på Google maps hvor lang strekningen skulle være, og det viste seg å mangle 40 mil i kjøretøyets registre.

- Vi oppdaget etter hvert en bryter som han brukte til å slå av og på fartsskriveren. Da vi konfronterte ham, så sa han alt. Han hadde mange unnskyldninger, forteller Balstad.

Politiet og Vegvesenet valgte å bruke hjullås for å sikre seg at vogntoget ikke forsvant. Foto: HARRY TILLER, Adresseavisen

Da det ble snakk om bot, så begynte den russiske sjåføren å fortelle at han skulle gifte seg til høsten. Og at ei bot passet dårlig med bryllupsbudsjettet.

- Han var redd for at dama skulle drepe ham. Det skrev han i alle fall på Google translate. Siden systemet hadde blitt manipulert, hadde vi heller ingen kontroll på hvor mye han hadde sovet, sier Balstad. Saken ble anmeldt til politiet og kjøretøyet fikk kjøreforbud.

Vogntogsjåføren hadde installert bryteren i førerhuset. Vegvesenet måtte demontere deler av utstyret. Foto: STATENS VEGVESEN

Plukker bordene ned før kontrollsted

Adresseavisen har tidligere skrevet at selskapet som eier vogntoget ble bøtelagt med 200 000 kroner. Senioringeniør Bjarne Sandnes i Vegvesenet sa at de ønsket å slå hardt ned på slik type adferd.

- Derfor er straffereaksjonene kraftig. De som står bak slik manipulasjon skal vite at det ikke lønner seg på noen måte dersom de blir oppdaget, sa Sandnes.

Inspektør Balstad er også vant til å se disse bordene som vogntogsjåførene begynner å bli glad i.

- Det er stor forskjell på sikten, med og uten disse bordene på dashbordet. Men de plukker nok av bordene før de kommer til Sandmoen. Jeg tipper de stopper ned i svingen her og tar dem av før de kommer på kontroll til oss, sier han.

Men når inspektørene har kontroll i distriktene, er det gjerne ikke like enkelt å snike seg unna.

- Dette vogntoget med en pc på bordet ble oppdaget på Fosen, forklarer Balstad.

Inspektørene blir alltid skeptisk når de finner en pc liggende på dashbordet.
Slike bord blir et stadig vanligere syn. Dette vogntoget ble stoppet på Fosen.

Flere skrekkhistorier

Adresseavisen har snakket med flere inspektører om historier de aldri glemmer:

Inspektør Nina Pedersen fortalte om vogntogsjåføren som mente det var hjemmekoselig med alle kosebamsene i frontruta. Vegvesenet var ikke like imponert.

Inspektør Morten Frantzen avdekket at en vogntogsjåfør hadde det så travelt at han tisset på tomflasker som han hadde i førerhytta. Han kjørte i over 35 timer før han tok en pause.

Inspektør Ole Hammer husker godt et vogntog som kom kjørende med etsende væske. Det ble ikke avdekket før de tok en nærmere titt på lasten.

Inspektør Olav Brudeli oppdaget at plomberingen på hastighetsgiveren var brutt. Hastighetsgiveren forteller hvor raskt bilen beveger seg. Dermed var det fritt frem for å jukse med kjøre- og hviletid.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.