– Verkstedregninga på bilen kan ofte være en utløsende faktor. Jeg har fått høre om noen ganske heftige summer på bilreparasjon, sier Kristoffer Stork, daglig leder ved Elsykkelbutikken på Lade i Trondheim.

– Da tenker folk, «elsykkel er kanskje dyrt, men det er søren meg bil også».

Han forteller at mange handler elsykkel i stedet for bil nummer to eller tre, eller ser at den løser transportbehovet for husets 16-åring til fotballtreninger og vennetreff.

Vekst på 250 prosent

Stork var ferdig utdannet elektroingeniør i 2013, og fortsatte med mastergradsutdanning med litium-ionbatteri som hovedfelt. Men mastergradsarbeidet måtte vike for forretningsideen om å starte egen elsykkelbutikk. Det startet opp i det små med salg av en ettermonterbar elmotor, for å elektrifisere vanlige sykler. I 2015 åpnet han fysisk butikk. I fjor omsatte Elsykkelbutikken for 3,9 millioner kroner.

– Vi hadde en vekst på 250 prosent fra 2016 til 2017. Vi regner med å øke fjorårets omsetning med 50 prosent, og ligger allerede over målet så langt i år, sier gründeren.

Han er glad for å høre om spørreundersøkelsen Adresseavisen skrev om tirsdag, som viser at mange tusen trondhjemmere går med seriøse planer om elsykkelkjøp i løpet av året.

– For besteforeldregenerasjonen har bilen alltid vært et symbol på frihet. For min generasjon er bilen mer en ting som er nødvendig for en del gjøremål. Jeg synes det er bra Trondheim endelig kommer etter på elsykkelfronten. Sammenlignet med Oslo er vi kanskje ett år etter i markedsutviklingen, sier Stork.

Ikke damesykkel

foto
For terreng: Morten Utheim Johnsen med en Flyer Uprock 7. Sykkelen koster 42 900 kroner og veier 22 kilo. - Det er en fulldempet terrengsykkel, med 160 mm både foran og bak, forteller han.

Elsykkelinteressen merkes også på Valentinlyst, hvor Morten Utheim Johnsen driver elsykkelbutikken Scushi. Han forteller at en del par kjøper en elsykkel som de har på deling. Samtidig er et gammelt begrep i ferd med å bli kassert.

– Her er det lagt ned forbud mot å kalle det «damesykkel». Nå heter det «sykkel med lavt innsteg». Og etter hvert som alderen påvirker smidigheten, er det flere som velger disse. Du sitter akkurat likedan på en sånn sykkel, og mange setter pris på å komme av og på, på en enkel måte.

foto
Med veske: Morten Utheim Johnsen hos Schushi på en Flyer Gotour 5 utenfor Valentinlystsenteret. Sykkelen koster 36900 kroner. - Litt av grunnen til prisen er den store batterpakken på 540 watttimer, forteller Johnsen. Sykkelen veier cirka 25 kilo.

Johnsen opplever at kundene ser mer og mer på elsykkelen som et reelt transportmiddel, både til jobb og fritid.

– Jeg blir overrasket over hvor langt folk sykler på elsykkel. Jeg vet om folk som knapt har syklet før, som nå sykler 100 mil i måneden. De sykler til hytta og drar på aktiviteter med familien, sier Johnsen.

Han omsatte for 4,8 millioner kroner i sitt første driftsår i fjor. I mai hadde han 100 prosent økning på salget, sammenlignet med fjoråret.

Stork selger sykler fra 13 000 kroner og oppover til 70 000. Hos Scushi på Valentinlyst starter prisene på rundt 23 000 kroner.

Batterier

– Hva slags modus er folk i når de kommer for å handle?

– De aller fleste har gjort seg opp en mening om at de må over 20 000 kroner for å få en god sykkel. Så får de prøvd syklene, og da kan de fort gå ut med en til 35 000 kroner. Det virker som om folk er kvalitetsbevisste. Noen venter til høsten, og de store tilbudene. De tenker «da får vi dem til halv pris». Men det er ikke sikkert at det skjer. Vi er helt tomme for fjorårsmodeller nå, sier Johnsen.

Han mener potensialet er stort for elsykler i Norge, og peker på at de store sykkelmerkene satser tungt på elsykkel nå.

– Hvis vi ser ti år frem i tid: Er elsykkelbatteriene like store som i dag?

– Jeg snakket med folk fra Bosch nylig. De har nå kommet med tubebatteri, som er integrert i ramma, men er like stort som de tradisjonelle batteriene. De mener at innen litium-ion-teknologien er det ikke så mye å hente. Det vil komme nye batterityper, det satses så mye på batteridrift på alle mulige kjøretøy nå.

Salt og vedlikehold

Kristoffer Stork har utviklet et eget elsykkelmerke som de får produsert i Kina. Syklene har kraftige hjul og god motorkraft. Ideelt for trønderske forhold, ifølge selgeren.

foto
Kristoffer Stork er daglig leder for Elsykkelbutikken.

– Hva har en kunde som sykler hele året sånn cirka i årlige vedlikeholdsutgifter på elsykkelen sin?

– Jeg vil si rundt 1500 kroner i året. Men det er store forskjeller. Ganske mange nøyer seg med én service på 8–900 kroner i året. Andre igjen trør fort på en 3–4000 kroner. Men da har de vært i marka og herja, eller ødelagt et hjul. Eller at de ikke har fulgt opp godt nok gjennom vinteren. Det verste er dem som har syklet til midten av november, og så stopper og lar den stå. Da har de allerede fått salt på sykkelen, og saltet får jobbe hele vinteren. Når våren kommer er bremseklosser, skiver og andre bevegelige deler korrodert fast, sier Stork.

– De første fire årene ligger servicekostnadene normalt mellom 1500 og 2000 kroner i året, og litt mer på femte året og fremover. Det går på typiske slitedeler som bremseklosser, kjede og drivverk, sier Morten Utheim Johnsen.

Les alle sakene i serien Sykkelbyen Trondheim her