- Skal vi nå målene om lavere utslipp, må biltrafikken ytterligere ned, sier gruppeleder og kommunalråd for SV Ottar Michelsen.

Bystyret skal snart vedta en ny energi- og klimaplan for Trondheim for årene 2017 – 2030, trolig skjer det i mai. Michelsen mener det i den forbindelse må tas nye grep i transportpolitikken, og får støtte fra stortingskandidat for SV Lars Haltbrekken og medlem av byutviklingskomiteen for SV Ingrid Marie Sylte Isachsen.

Det innebærer at også pendlertrafikken inn mot Trondheim må reduseres. SV foreslår at kommunene rundt Trondheim må bli med i Miljøpakken, som er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Statens vegvesen og Sør-Trøndelag fylkeskommune. Miljøpakken har en rekke målsettinger innen miljø. Den skal gi et bedre hovedveinett, kollektivtilbud og bedre forholdene for dem som går og sykler. Gjennom en rekke tiltak skal byen oppnå lavere klimautslipp, kortere bilkøer og mindre trafikkstøy.

Kommunalråd Michelsen sier at et av virkemidlene i den nye energi- og klimaplanen må være å få på plass et langt mer rettferdig innkrevingssystem i bomringen enn i dag, slik at flere bidrar. I dag er det mulig å kjøre mellom Byåsen og Lade uten å betale en krone.

Urettferdig ordning

- De som må betale bompenger for å komme fra én kant av byen til en annen, synes naturlig nok dette er urettferdig. Prisene må være høyere der det finnes gode kollektivtilbud. Gjennom veiprising kan man differensiere mellom både tid på døgnet og hvilke veier det kjøres på. Det vil også være riktig å differensiere prisen etter hvor mye bilen forurenser, sier Michelsen.

Lars Haltbrekken påpeker at ved at flere skal betale i bomringen, blir det ikke nødvendigvis dyrere for den enkelte bilist. Veiprising har vist seg å være et effektivt virkemiddel det er forsøkt. De som må bruke bil, kommer lettere frem, det gjelder også næringstransport.

Økte bompengeinntekter bør gå til å anlegge flere innfartsparkeringsplasser i kommunene rundt Trondheim, for å gjøre det lettere å reise kollektivt videre inn til byen. SV ønsker bedre infrastruktur for lading av elbiler. Partiet vil få på plass en støtteordning til etablering av ladepunkt for elbiler i borettslag og sameier.

Bare utslippsfrie biler

Haltbrekken minner om at Stortinget har vedtatt at innen 2025 skal alle nye biler som selges være utslippsfrie. SV vil at innen 2021 skal ni av ti nye biler som selges være elektrisk drevne.

Han legger til at målet må være å få enda flere til å velge kollektivtransport, gange og sykkel. Likevel kommer man ikke utenom at mange velger å bruke bil, selv om det er bare på fritiden. Det bør alltid lønne seg å kjøpe og bruke utslippsfrie biler.

Michelsen sier at målet for SV er å få bygget en bybane i Trondheim. Byen vokser stadig, ikke minst østover, og en helt ny campus skal også bygges de kommende årene. I den forbindelse vil en bybane kunne bli en sentral del av kollektivtilbudet.

Faser ut oljefyrene

Bystyrerepresentant Ingrid Marie Sylte Isachsen forteller at Trondheim kommunes egen virksomhet har som mål å være utslippsfri innen 2030. Men også næringslivet og private husstander må bidra om vi skal klare å få ned utslippene i betydelig grad. Blant annet skal alle oljefyrkjeler fases ut. Hun mener byen må fortettes mer slik at folk kan få kortere reiseavstand mellom jobb og bolig.

Bystyret har tidligere vedtatt to viktige klimamål for Trondheim. I 2020 skal utslippene av klimagasser være minst 25 prosent lavere enn i 1991. Og i 2050 skal utslippene av klimagasser være 70–90 prosent lavere enn i 1991.

Trondheim kommune skal altså revidere Energi- og klimahandlingsplanen for Trondheim for perioden 2017–2030. I den forbindelse vedtok formannskapet i juni 2016 å legge forslaget til planen ut på høring. Høringsperioden er nå avsluttet, og endelig planforslag samt handlingsprogram er sendt til politisk behandling.

Kommunedelplanen om energi og klima 2017–30 er en revidering av tilsvarende plan fra 2010–2020. Den tar for seg mål og strategier for reduksjon i energibruk og klimagassutslipp frem mot 2030, både i Trondheim by og i kommunens egen virksomhet. Planen omfatter også Trondheims rolle som forbilde og samarbeidsarena for utvikling av nye teknologier og levemåter, som skal bidra til det grønne skiftet. I tillegg omfatter planen mål og strategier for arbeidet med klimatilpasning i Trondheim.

Et gjennomgående tema i planen er behov for samarbeid mellom aktører i bysamfunnet, private så vel som offentlige, når det gjelder klimatiltak.

Bystyrerepresentant og medlem av byutviklingskomiteen Ingrid Marie Sylte Isachsen (SV). Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Stortingskandidat Lars Haltbrekken (SV). Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Gruppeleder og kommunalråd Ottar Michelsen (SV). Foto: Terje Svaan, Adresseavisen