Resultatet for 2016 viser en inntekt på 82 millioner, en nedgang på rundt 22 prosent fra året før, da omsetningen lå på 106 millioner.

- Kort oppsummert skyldes nedgangen at vi mistet kontrakten for pasientkjøringen for Helse Midt-Norge, samt at vi startet opp en reorganiseringsprosess, skriver administerende direktør Jacob Christensen-Røed i en epost til Adresseavisen.

Norgestaxi mistet i fjor pasientkjøringen i Helse Midt-Norge til konkurrenten Trøndertaxi, en fireårig kontrakt verdt til sammen 88 millioner kroner. Den eksisterende kontrakten utløp 1. juni 2016, og ble anslått å utgjøre rundt 20 prosent av Norgestaxis inntektsgrunnlag.

Merker fallet godt

Ifølge Christensen-Røed var omsetningen for andre halvår cirka 25 prosent lavere enn for første halvår i 2016.

- I 2017 ligger omsetningen vår omtrent stabilt som andre halvår i fjor, sier han.

Driftsresultatet faller også betraktelig fra året før, fra 1,8 millioner i 2015 til 381 000 i 2016.

- Vi er en høyvolum og lavmargin-bransje, slik at når volumet faller såpass kraftig merkes dette godt på driftsresultatet, sier direktøren.

Løyvetap

Tapet av pasientkjøringen førte også til en betydelig nedgang i andel løyver tilknyttet Norgestaxi: I 2016 ble selskapet redusert fra 110 til 80 løyver. Omtrent 73 løyvehavere var tilknyttet Norgestaxi i starten av 2017, men Christensen-Røed forteller at antall løyver i selskapet er på vei opp.

- Det er gledelig at dette nå er på vei oppover, og i dag har vi drøyt 80 biler tilsluttet Norgestaxi Trondheim, sier han.

I fjor vedtok fylkestinget i Sør-Trøndelag i 2016 å ikke legge tak på antall taxisentraler i byen, og heller begrense antall løyver tilknyttet hver sentral. Det åpnet det for to nye konkurrerende aktører, Christiania Taxi og Nidaros Taxi, der flere løyvehavere fra Norgestaxi sluttet seg til nye operatører.

- At det ble åpnet for flere sentraler påvirker også resultatet, i og med at løyver i to av de konkurrerende sentralene for meste er løyver som tidligere var tilsluttet oss, utdyper Christensen-Røed.

Trøndertaxi, som er dominerende aktør på taxi i Trondheim, uttalte derimot ved årsskiftet at selskapet knapt nok merket noe til den økende konkurransen. I regnskapet for 2016 kan selskapet vise til en økning i omsetning på 4 prosent, med et resultat før skatt på 6,5 millioner kroner.