Helhetlig utbygging: Høyres stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten mener E6 gjennom Trøndelag nå blir mer helhetlig og bedre, selv om man i Sør-Trøndelag må vente lenger på den nye veien enn tidligere lovet. Foto: RICHARD SAGEN

- Vi skal møte dem førstkommende onsdag, og vi må legge krefter i å overbevise om at faglige vurderinger tilsier at det er denne veistrekningen som må bygges først. Men det blir ikke enkelt så lenge regjeringen har gitt Nye Veier et slikt mandat. De kan nemlig ikke ta hensyn til politiske argumenter, så da må vi bruke de faglige, sier Tore O. Sandvik.

Enige om prioriteringene

Fylkestingene både i Nord- og Sør-Trøndelag har lenge vært enige om hvilke veiprioriteringer de ønsker seg. På en rekke høringer med Stortingets transportkomité har de to fylkene understreket at de er enige om at E6 sør mellom Melhus og Ulsberg må bygges først av de nye veiprosjektene i Trøndelag. I tillegg er elektrifisering av jernbanen nordover fremholdt som prioritet nummer en i Nord-Trøndelag.

- Dette har vi vært enige om i en årrekke, men så kommer regjeringen opp med dette veiselskapet, som skal prioritere uavhengig av politiske ønsker. Selskapet sier de legger samfunnsøkonomiske vurderinger til grunn, og vil heller prioritere veien mellom Ranheim og Åsen. En av årsakene til det er at tunnelene på denne strekningen ikke oppfyller tunnelforskriften. Men denne forskriften er ikke en del av grunnloven, og det skal ikke by på problemer å få dispensasjon fra denne utover 2019. Trafikktallene på E6 øst viser at trafikkøkningen der har stagnert nå, sier Sandvik.

Ferdig regulert

Fylkesordføreren vil fortsette å argumentere for at det er veistrekningen gjennom Sør-Trøndelag som er det veiprosjektet det nå må settes fart i. Her er så å si alt reguleringersarbeid ferdig, og byggingen kan starte.

- Det meste er planlagt, prosjektert og regulert. Det gjenstår noen små strekninger, men de er ferdig regulert i løpet av sommeren. På strekningen nordover er det fortsatt et par år med forberedelser før arbeidet kan starte. Prosjektet E6 sør er gryteklart, og velgerne er lovet fra Høyres toppolitikere at veien skulle stå ferdig i 2021, senere har de endret dette til 2023. Nå risikerer vi at den ikke blir ferdig på mange år. Det er oppsiktsvekkende og provoserende, sier Sandvik.

Lovet vei i 2023

Sandvik har ved en rekke anledninger vist frem en forside i Adresseavisen fra valgkampen i 2013. Der sto Linda H. Helleland, Frank Jenssen og Torhild Aarbergsbotten frem og lovet ny E6 sør på sju år.

- De lovet at dersom de kom til makta etter valget så skulle sørtrønderne få vei på sju år. Så kom Høyre opp med dette veiselskapet som skal prioritere selv. Dermed er sørtrønderne ført bak lyset. Dersom E6 sør ikke prioriteres nå kan det gå mange år før denne veien er ferdig. Vi får håpe Nye Veier lytter til faglige argumenter om at dette er det prosjektet som ligger først i løypa når vi møter dem onsdag, sier Tore O. Sandvik.

Bedre prosjekt

Høyres stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten avviser at de har ført velgerne bak lyset i spørsmålet om E6 sør. Hun sier det veiprosjektet som nå foreligger er helt annerledes enn det Høyre snakket om i valgkampen i 2013.

- Da snakket vi om en delvis utbygging av E6 sør til 7–8 milliarder. Nå får vi en helhetlig veiutbygging gjennom hele Trøndelag til over 26 milliarder kroner. Vi må vente litt lenger til veien er klar, men dette er et langt bedre prosjekt som vi ikke så i 2013. Jeg er sikker på at velgerne er veldig tilfreds med de planene som ligger på bordet nå, sier Aarbergsbotten.

Aarbergsbotten sier at det ifølge den rødgrønne regjeringen sin NTP lå det an til at E6 sør først skulle være ferdig i 2032.

- Den forrige regjeringen sa de skulle bruke 15 år på å bygge delstrekninger fra Melhus til Ulsberg. Vi sa at vi skulle bygge veien på halve tiden, og det har jeg stor tro på at vegselskapet skal klare, sier hun.

Hun er glad for at fylkesordfører Tore O. Sandvik nå sier det må brukes faglige argumenter for å få startet utbygginga i Sør-Trøndelag, og tror veiselskapet lar seg overbevise.

- Det var nødvendig å endre måten vi bygger veier på i dette landet, og etableringen av et veiselskap var helt riktig løsning. De planene for veiprosjektet som foreligger for hele Trøndelag vil være den beste løsningen, selv om det kan ta litt lengre tid å få veiene ferdig enn vi så i 2013. Det viktigste er at veiene blir bygd. Så håper jeg, i likhet med Tore O. Sandvik, at vi skal klare å finne faglige argumenter for å kunne begynne i Sør-Trøndelag også når vi møter veiselskapet til møte, sier Aarbergsbotten.