- Det begynner å haste. På nyåret skal jernbanetrafikken sendes ut på anbud, sier Jomar Kvitland, leder i Statsbanenes verkstedforening Trondheim.

Han leder 180 fagorganiserte i Mantena AS på Marienborg, datterselskap til NSB som vedlikeholder tog og annet skinnemateriell.

I forbindelse med regjeringens reform av jernbanesektoren vil både ROM Eiendom AS og Mantena AS og rullende persontogmateriell bli skilt ut av NSB for å skape like konkurransevilkår og lave etableringshindringer for togselskapene i den kommende konkurransen.

Staten vil inngå en ny direktekjøpsavtale med NSB som gradvis faser ut trafikken etter hvert som pakkene legges ut for konkurranse.

Bekymret fagforeningsleder

Jomar Kvitland sier han er bekymret for konsekvensene av jernbanereformen. De ansatte er i dag medlemmer av Statens pensjonskasse, men har sagt de kan gå ut og over på innskuddsbasert pensjon.

Når Mantena forlater Statens pensjonskasse, vil Mantena fortsatt være forpliktet til å betale pensjoner for om lag 500 millioner kroner, som kanskje løper 50 år frem i tid. Mantena har rundt 1000 ansatte, og over halvparten er over 55 år.

Gjennom Statens Pensjonskasse har Mantena tilbud om AFP til sine ansatte. Heretter må Mantena kjøpe privat AFP for dem som er over 55 år, og dette vil koste 500 millioner kroner. Totalt sett kan selskapet bli sittende med én milliard kroner i pensjonsutgifter som konkurrentene ikke har.

Mandag informerte fagforeningsleder Jomar Kvitland stortingsrepresentant Karianne Tung (Ap) og kommunalråd Marek Jasinski (Ap) om pensjonsspørsmålet under et møte på Marienborg.

Har purret på statsråden

- Vi venter på en avklaring fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om pensjonsspørsmålet. Både fagforeningen og arbeidsgiversiden har purret. Hvis ikke staten tar sitt ansvar, går Mantena konkurs, påpeker Kvitland.

Det ble ikke satt av penger til pensjon på statsbudsjettet for 2017, slik Mantena hadde håpet. På nyåret skal flere jernbanestrekninger ut på anbud, som Trønderbanen, Dovrebanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen.

- Den som vinner kjøreoppdragene, bestemmer selv hvem som skal vedlikeholde og reparere togene, sier Kvitland.

Må avklare med ESA

Han deltok selv i pensjonsforhandlingene, men de ble avsluttet i slutten av august da det ikke hadde noen hensikt å fortsette. I et brev fra statsråd Solvik-Olsen i slutten av august skriver statsråden at departementet jobber med å avklare med EFTAs overvåkingsorgan ESA, hva som er «lovlig statsstøtte». Det må man gjøre før staten som eier kan ta stilling til «de finansielle rammebetingelsene». Ifølge brevet kan det ta flere måneder å få avklart dette, men at departementet prioriterer dette arbeidet.

Det heter også i brevet at «Samferdselsdepartementet legger vekt på at NSB skal ha rammebetingelser som legger til rette for at konsernet kan være konkurransedyktig i en reformert jernbanesektor, og at de ansatte ivaretas på en god måte».

Karianne Tung sier at hun er bekymret for konsekvensene av jernbanereformen. – Når staten ikke vil ta ansvar for lønns- og arbeidsforhold, vil ikke Mantena kunne konkurrere på like vilkår.

Frp vil slakte NSB

Tung frykter at Frp i realiteten vil slakte hele NSB. I programmet til partiet står det at NSB skal selges – I både Sverige og Storbritannia vurderer man å nasjonalisere jernbanesektoren, etter at privatiseringen har vist seg ikke å fungere, sier Tung.

Hun legger til at Ap vil bygge mer og modernisere jernbanen samt tilby de reisende flere avganger. Ap vil kjøpe nye tog og styrke NSB som et moderne transportselskap.

Ønsker felles ansvar

- Vi ønsker et felles ansvar for tog og skinner, ikke en privatisering av jernbanen. Vi vil ha et nasjonalt og offentlig eierskap til jernbanen, ikke selge det ut til kommersielle aktører, sier stortingsrepresentanten.

Hun minner om da Posten ble omorganisert, tok staten hele pensjonsregningen, men nå nøler Regjeringen.

- Den uavklarte situasjonen med NSBs pensjonsforpliktelser vil trolig gjøre selskapet uegnet til å vinne konkurransen om å kjøre tog i Norge, sier Tung.

Har purret: - Vi venter på en avklaring fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om pensjonsspørsmålet. Både fagforeningen og arbeidsgiversiden har purret. Hvis ikke staten tar sitt ansvar, går Mantena konkurs, frykter Jomar Kvitland, leder i Statsbanenes verkstedforening i Trondheim. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen