Etter den tid er det meningen å flytte administrasjonen for tolletaten til Trondheim lufthavn Værnes.

Avinor skal føre opp et nybygg for Tollvesenet på sørenden av flyplassområdet. Brannstyrken og politiet skal ikke inn i samme bygg.

Innen 1. november må Tollvesenet ha flyttet ut av det ærverdige granittbygget på Brattøra. Etter 117 år er en historie over. Entra ASA etterkom ikke kravene fra Tolldirektoratet.

Det har lenge vært klart at leiekontrakten med Entra ASA utløper 1. november 2017. Ifølge lov om offentlige anskaffelser er alle offentlige etater pliktig til å legge ut alle anskaffelser på anbud, også husleiekontrakter. Da Tolldirektoratet annonserte at leiekontrakten skulle reforhandles, meldte flere at de hadde lokaler å tilby. Tollvesenet regnes som en trygg og sikker leietaker.

Mellom Brattøra og Værnes

Ifølge annonsen søkte Tollvesenet etter moderne lokaler på strekningen Brattøra–Værnes.

Etter det Adresseavisen forstår overstyrte Tolldirektoratet prosessen. Flere ansatte i Tollvesenet ønsket å bli værende på Brattøra, men direktoratet stiller krav om at tolletatens regionkontor skal ligge nærmest mulig flyplassen og grensen. Men i og med at nybygget på Værnes ikke blir ferdig før om et par år, må Tollvesenet leie lokaler midlertidig. Derfor ble det torsdag i forrige uke skrevet bare en toårskontrakt.

- To år er en uvanlig kort tid. Vi har strukket oss langt for at Tollvesenet skulle bli fornøyd. Kontrakten på to år er etter ønske fra Tollvesenet, sier Liv Malvik, daglig leder i Grilstad Marina.

Leier vel 1000 kvm

Tollvesenet skal leie om lag 650 m² kontorlokaler i Strindfjordvegen 1 og 400 m² lagerlokale med spesialfunksjoner i Skonnertvegen 7, som ligger på andre siden av veien. Tollvesenet har behov for rundt 40 kontorplasser.

Lokalene i Skonnertvegen trenger en del ombygging, for å gi plass til varelager, biler, garderober og hundestall.

Regiondirektør Åse Berge innrømmer at det er litt vemodig å skulle flyte fra Brattøra, men i dag er behovene endret. Det er for lengst slutt på at varene ble tatt fysisk inn til fortolling. Tollregion Midt-Norge består av rundt 140 ansatte, hvorav 40 i Trondheim. Hun ønsker ikke å uttale seg om planene for flytting til Værnes.

Tolldistriktet strekker seg fra Vauldalen i nærheten av Røros i sør til Bjørnefjell ved Narvik i nord.

Innflyttet i 1910

Opprinnelig eide Tollvesenet bygget på Brattøra, som sto ferdig i 1910. Etter å ha vært eid av Statsbygg en periode, overtok statlige Entra ASA bygningsmassen i år 2000. Den 15 år gamle leiekontrakten med Tollvesenet utløper senest 1. november. I de siste årene har Tollvesenet hatt behov for en stadig mindre del av det rundt 7000 m² store bygget. I dag leier namsfogden og et sjømatfirma deler av bygget, mens tolletaten disponerer rundt halvparten.

Leder av Entra ASA i Trondheim, Stine Hostad, sier det blir litt vemodig at tolletaten snart flytter ut. Entra kom ikke til enighet med Tolldirektoratet. Men hun ser ikke mørkt på å skaffe nye leietakere. Mulige interessenter har allerede vært på befaring.

- Vi ønsker å åpne opp det gamle, fine bygget for publikum, som i dag fremstår som mer lukket, sier Hostad. Bygget har store dører og vinduer som kan åpnes opp. Der kan man ha en mer utadrettet virksomhet.

Hun legger til at dette er en todelt sak, på en måte er det synd at Tollvesenet flytter fra området, på den andre siden gir det Entra muligheter til å åpne førsteetasjene mot bygulvet på Brattørkaia. Det siste er en viktig del av transformasjonsprossesen for den nye bydelen.

Servering i første

Hun ser for seg serveringsvirksomhet i første etasje og kontorplasser oppover i etasjene. Bygget er ganske fleksibelt og egner seg godt for ulike formål.

Det har i mange år vært en stadig økende trend at offentlige etater flytter fra sine gamle bygg, som er blitt overtatt av annen virksomhet. Det samme gjelder bl.a. hovedpostkontoret i Dronningens gate. I likhet med Toldkammeret eller Tollboden ble posthuset tegnet av arkitekt Karl Norum.

Toldkammeret ble bygget i årene 1907–1910, i grovhugget mørk granitt. Bygningen har opp gjennom årene vært gjenstand for omfattende oppussing, og deler av bygget er fredet. Tollboden ble bygget på et utfylt område. Før videre utfylling gikk sjøen nesten helt inntil Tollboden. Det gjorde det lett å ta inn varer til fortolling.

Flytter: Tollvesenet skal i løpet av høsten flytte ut fra det 117 år gamle bygget på Brattøra og inn på Grilstad Marina. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Takker for seg: Etter 110 år på Brattøra setter Tollvesenet kursen østover, i første omgang til Grilstad Marina før etaten ender opp på Værnes. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Ærverdig: Det 7000 kvm store granittbygget ble tegnet av arkitekt Karl Norum som byens nye og mpderne Toldkammer. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Lager: I Vismabygget skal tolletaten leie 400 kvm til varelager, garderober og hundestall. Lokalet må ifølge Liv Malvik og Trond Jacobsen i Grilstad Marina bygges om for å tilfredsstille kravene. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Fyller opp: Grilstad Marina og området rundt teller nå vel 1000 arbeidsplasser. Det er planer om enda et par bygg. Men først må leietakere sikres, opplyser daglig leder Liv Malvik. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen