Siden de første bysyklene ble tatt i bruk i Trondheim i 1998, har det aldri tidligere skjedd en så storstilt satsing på bysykler som det er planlagt i 2018 og 2019.

Bysykkelsatsingen er et resultat av en ny kontrakt om reklamefinansierte bymøbler – bysykler, leskur og gatetoaletter – mellom Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen region Midt og Clear Channel Norway AS.

Øker antall sykler fra 150 til 700

- Vi øker antallet bysykler fra 150 til 700. Det blir 400 nye sykler fra sykkelsesongen begynner neste år, ytterligere 200 sykler ut over året og resten i 2019. Både sykler og stativer er nyutviklet. Det er produsert en ny modell med større hjul, trinnløst gir, bedre regulerbart sete og moderne design, forteller prosjektleder Åse Karen Søreng, Trondheim kommune.

Ny sykkel «en forretningshemmelighet»

Det var torsdag ikke mulig å få tatt et bilde av den nye sykkelen. Kontraktsforhold gjør at Clear Channel, som overfor Trondheim kommune har betegnet sykkelen som en «forretningshemmelighet», har sagt foreløpig nei til offentliggjøring av bilder av den nye sykkeltypen. Adresseavisen måtte derfor nøye seg med et bilde av et delvis innpakket eksemplar!

- Jeg har prøvesyklet den nye modellen. Det er en fin sykkel og en klar forbedring fra de nåværende bysyklene. Det trinnløse giret tilsvarer sju gir, og setet er også blitt bedre, forteller prosjektlederen.

Flere bydeler får bysykkelstasjoner

Det er ikke bare antall sykler som mangedobles. Også antall steder med bysykkelstativer vil bli langt høyere de neste to årene. I dag finnes det totalt 20 bysykkelstasjoner. Et flertall av stasjonene ligger i sentrum. De geografiske ytterpunktene er Lademoenparken i øst, Teknostallen og Gløshaugen i sør og Ilaparken i vest.

- Antallet stasjoner blir økt med cirka 30 neste år og rundt 20 stykker i 2019. Vi er i full gang med å planlegge plassering av de nye stasjonene slik at bygging og montering kan begynne så tidlig som praktisk mulig. Det foreligger foreløpig ingen endelig liste over de nye stasjonene, men ordningen vil bli utvidet til et større geografisk område enn i dag. Vi tar sikte på å utplassere bysykler både på Lade, Valentinlyst, Moholt og nærmere Sluppen. I tillegg blir det flere stasjoner i Midtbyen og omegn, forteller Søreng.

Leier bysykkel via egen app

I dag administreres leie av bysykler gjennom en abonnementsordning på nettsiden til Trondheim bysykkel. – Vi viderefører ordningen med abonnement, men fra neste år vil det bli en mye mer brukervennlig ordning enn tidligere. Det er laget en egen bysykkelapp som gjør det mulig å betjene sitt eget sykkelabonnement via mobil eller nettbrett. Via appen kan man også sjekke hvor det er ledige sykler når man trenger en sykkel og hvor det er ledige plasser når man skal sette fra seg sykkelen. På appen kan man også varsle om feil på sykkelen eller stasjonen, forteller Søreng.

Neste år vil et årsabonnement for bysyklene koste 300 kroner, mens prisen for 24 timers leie blir på 49 kroner. – Vi arbeider også med flere varianter abonnementer, og vil også tilby bedrifter og arrangører av møter og kongresser egne abonnementer, sier prosjektlederen.

Bysykkelsesongen går vanligvis fra påsketider og til nærmere jul. Åpning og avslutning av sesongen blir tilpasset værforholdene.

Leskur og gatetoaletter

Den nye bymøbelavtalen omfatter også leskur på bussholdeplasser og gatetotaletter.

Det skal totalt leveres 400 nye leskur. I tillegg kommer vedlikehold av 140 leskur som blir anskaffet gjennom metrobussprosjektet. Cirka 325 eksisterende leskur skal byttes ut mellom april og august neste år. Resten av leskurene skal settes opp etter hvert på bussholdeplasser som ikke har leskur i dag eller som blir bygget senere.

Trondheim har i dag seks gatetoaletter på Torvet og ved Bakke bru, Studentersamfundet og Ilaparken og i Fjordgata og Bispegata. Toalettet på Torvet får en annen plassering enn i dag og toalettet i Bispegata blir trolig flyttet til Brattøra, ellers får de øvrige toalettene samme plassering som i dag. De nye gatetoalettene kommer på plass i første halvår neste år.

KRONIKK: Et land på to hjul

Trondheim får 600 nye bysykler neste år. Den nye modellen har større hjul, trinnløst gir, bedre regulerbart sete og moderne design, men prosjektleder prosjektleder Åse Karen Søreng, Trondheim kommune, får foreløpig ikke vise fram hele sykkelen. Foto: Vegard Eggen
Antall bysykkelstasjoner økes fra 20 til 50 neste år, og til cirka 70 i 2019. Flere bydeler får bysykkelstasjoner, forteller prosjektleder Åse Karen Søreng, Trondheim kommune. Foto: Vegard Eggen