- Vi kan ikke bruke personangrep som et virkemiddel, det kommer det ikke noe godt ut av, sa Breiby under styremøtet.

Det fikk ansatterepresentant Sigmund Eidem til å reagere:

- Er dette en skjennepreken? spurte han.

- Dette er ingen skjennepreken. Det er refleksjoner i forhold til hvordan vi skal drive sykehuset videre, sa Breiby.

Fakkeltog

Det har stormet rundt St. Olavs hospital i høst, og ansatte har ved flere anledninger varslet sterk misnøye med styret og ledelsen ved sykehuset. Det toppet seg i november da nærmere 1000 personer gikk i fakkeltog mot at ledelsen vil kutte i sykepleiernes rapporteringstid ved vaktbytte.

Fakkeltog: Nærmere 1000 personer viste sin misnøye med at ledelsen ønsker å kutte et kvarter i sykepleiernes rapporteringstid.

Samtidig gikk tillitsvalgt og ansatte til frontalangrep på ledelsen i kjølvannet av krisen på akuttmottaket. Reaksjonen kom etter at Breiby i forrige styremøte blant annet uttalte at en måtte se på andre og bedre måter å jobbe på.

- I den siste tiden har det vært skrevet en del i aviser og på sosiale medier, derfor fant jeg det riktig å minne om at vi vil hverandre vel. Det er viktig at en tenker seg om slik at en ikke uttrykker seg sånn at det blir personangrep, sier Breiby om bakgrunnen for at hun tok opp dette i styremøtet.

Respekt for hverandre

I styremøtet sa hun klart fra om at personangrep eller personsjikane ikke er greit.

- Det er ikke greit uansett hvem det går utover. Ingen skal finne seg i det. Det er ikke i tråd med de verdiene St. Olav skal stå for. Jeg håper alle kan tenke seg om i forhold til måten vi omtaler ting og måten vi oppfører oss, dette inkluderer også meg selv og alle i styret. Jeg er helt sikker på at vi alle vil St. Olavs beste, sa Breiby.

Hun sa at det er viktig å ha en respektfull tone og omgangsform også når en er uenig.

- Da snakker jeg ikke om her i styrerommet, men det store vi-et på sykehuset, sa Breiby.

Tenke oss om

Breiby ønsker ikke å si om det er spesielle uttalelser eller hendelser som er årsaken til at hun nå går ut.

- Har du selv vært utsatt for personangrep eller sjikane?

- Jeg vil ikke være mer konkret enn dette. Men jeg tenker at det er betimelig å minne om hvordan vi vil ha det.

- Enkelte ansatte vil kanskje oppleve at dette er rettet mot dem?

- Ja, det er mulig at noen tenker det. Jeg synes at vi alle, inkludert meg selv, skal tenke gjennom hvordan vi uttaler oss og forholder oss til hverandre. Saklige diskusjoner er det veldig stor takhøyde for, og vi må ha en åpenhetskultur hvor vi lærer av feil, sier Breiby.

Tåle å bli skjelt ut

Ansatterepresentant Sigmund Eidem ble overrasket over Breibys uttalelser.

- Jeg ønsker heller ikke en voldsom debatt med ukvemsord. Men vi må akseptere at ikke alle er like flink med ord som vi selv er. Og vi må akseptere at når det renner over, så renner det over. Da må vi ha mot til å tåle å bli skjelt ut. Jeg blir også skjelt ut, og det er min jobb å ta det. Jeg kan ikke lempe kjeft tilbake, sa Eidem.

Han mener styret må ha en raushet og forståelse overfor ansatte.

- Jeg vet ikke om det er så veldig lurt å refse og gå i rette med sykepleiere og hjelpepleiere som jobber seg nesten i hjel, sier Eidem.

Renner over: - Styret må forvente at det av og til renner over for ansatte, mener ansatterepresentantene Sigmund Eidem og Kenneth Sandmo Grip.

Bra med engasjement

Kenneth Sandmo Grip, foretakstillitsvalgt for Sykepleierforbundet, påpekte også at engasjement er bra.

- Det verste vi som styre kan oppleve er at vi sitter her en gang i måneden uten at det er en kjeft som engasjerer seg. En kan sikkert diskutere ordbruk, men de er i hvert fall engasjert, sa Grip.

Han mener i likhet med Eidem at det er et gode med offentlig debatt om sykehusøkonomi, sykehusdrift og arbeidsforhold.

- Det bør skje i ordnede former, men samtidig må det være aksept for at valg av ord og begreper er ulike. Styret må forvente at det av og til renner over for ansatte. Vi må tåle at det blir debatt av det vi diskuterer i styremøtet, sier Grip.

Ansatterepresentant Tina Strømdahl Wik mener at debatten i kjølvannet av krisen ved akuttmottaket tyder på at det er et stort engasjement blant ansatte på sykehuset.

- Vi som styre må ta de signalene som kommer alvorlig, og vi må tolerere at det kommer reaksjoner på det som diskuteres i styremøtet. Ved St. Olav er det mange arbeidstakere som er stolte over jobben de gjør, og en del av reaksjonene handler om at de føler seg truet i forhold til å få gjort jobben sin godt nok. Vi skal være glad vi har engasjerte medarbeidere, sier Wik.