Da Gustav Myraune vokste opp var det 40 melkekyr i fjøset på hjemgården Myraune på Frosta. Nå er det samlebåndsproduksjon istedenfor båser. Hjemmesnekrede trekasser fylles på løpende bånd med ukas grønnsaker. Flere hender jobber samtidig, og tre kassebiler fylles etter hvert opp med blant annet poteter, beter og salatblader.

- Vi begynte med Rågo i august i 2014, da bare så smått i potetkjelleren. I august i fjor, to år etter oppstarten, tok vi i bruk hele fjøset. Det hadde da stått tomt i 20 år, det kjentes veldig bra å ta det i bruk igjen, sier Myraune.

Selv produserer han og kona Hanne hovedsaklig poteter og gulrøtter, og i tillegg samler de inn grønnsaker fra rundt 20 andre grønnsakprodusenter på Frosta. Dette pakkes i kasser og leveres på dørene til kunder i Trondheim.

Snart på veien: Kristin Stavseth Minde er en av sjåførene til Rågo. Bilen er fylt opp, og straks kjører hun fra Frosta for å levere kassene til kunder på Byåsen i Trondheim.

Fra dør til dør

Adresseavisen skrev om Rågo for ett år siden, da hadde de cirka 150 kunder. Nå har de 600. I løpet av 2017 håper de å ha mer enn tusen kunder.

- Det første året, 2014, hadde vi bare et halvt år med drift og vi gikk med underskudd. I 2015 omsatte vi for 2,3 millioner og fikk et overskudd på 50 000 kroner. I 2016 omsatte vi for 3,8 millioner og overskuddet blir på rundt 200.000 kroner. Så det går rette veien, sier Myraune. Han tror også den gode trenden vil fortsette.

På lager: Rågo har tre ulike lager, alle med ulik temperatur til de ulike grønnsakene. Ekteparet og gründerne Hanne og Gustav Myraune er oppatt av at alle varer skal være så ferske og gode som mulig.

- I år har vi budsjettert med sju millioner i omsetning, altså en dobling. Det skal vi klare, sier Myraune som har begynt med dørsalg i tillegg til faste leveringer.

- Det gir flere faste kunder, men ellers får vi mest nye kunder med at det snakkes om oss av andre fornøyde kunder. Og så fikk vi 200 nye kunder etter å ha stått på stand under årets matfestival i Trondheim.

Kun lokalprodusert

Rågo leverer ikke fullstendige matkasser som konkurrentene, som for eksempel Adams matkasse og Godt levert. Rågo er først og fremst lokale grønnsaker, men det er også mulig å bestille lokalprodusert kjøtt, brød og blant annet marmelader, eplejuice eller honning. Alt produsert på Frosta, det er et konsept gründerne er tro mot.

- Ja, selv om de fleste vil ha tomater hele året, så har vi ikke det fra slutten av november til april. Da produseres det ikke tomater her, så da blir det ikke det i kassene, sier Hanne Myraune som hver uke sender med alle matkassene en oppskrift til inspirasjon.

- Noen av grønnsakene er litt ukjente, da kan det være greit å få en idé hva de kan brukes til. Men jeg sender med oppskrifter på vanlige grønnsakretter også.

Bugnende kasser: Kassene har kommet inn i bilen, og snart havner kassene i hvert sitt hjem i Trondheim.

De aller fleste kundene til Rågo er i Trondheim, men bilen med grønnsakskasser stopper også i Stjørdal og Malvik. Like før jul begynte de å se nordover, og kjører nå en dag i uka ut til kunder i Levanger.

- Vi er noe midt imellom matkassene med ukesmenyer og Kolonial.no som er en matbutikk på nett. Vi har to faste kasser, en stor og en mellomstor. Så har vi en valgfri kasse, hvor kunden selv fyller opp innholdet hver uke. Cirka 30 prosent av omsetningen i 2016 kom fra den valgrie kassen, og trenden er økende, sier Myraune.

Egne kasser: Gediminas Dafungauskas har fått jobben med å lage trekassene grønnsakene til Rågo leveres i. Gustav Myraune henter en ny stabel i snekkerverkstedet.

Matglade kunder

Gründeren har fått med seg at matkasseleverandørene sliter med å tjene penger, selv om de har blitt populære. Selv opplever at dette er god butikk og bedriften består av fem årsverk. Det snekres kasser, det pakkes grønnsaker og de kjøres ut til kunder, og gründeren vet godt hvem kunden er.

- Vi har undersøkt dette sammen med studenter fra BI, og vi vet nå at våre kunder er glade i å lage mat, de vil lage mat fra bunnen av og de er opptatt av friske og lokale råvarer. Over 80 prosent av alle kundene er mellom to og fire personer i husholdningene og det er i stor grad kjøpesterke kunder, sier Myraune.

Tatt i bruk fjøset: Opprinnelig ble fjøset bygd til kyr, men de siste 20 årene har det stått tomt. Nå har derimot grønnsakskassen Rågo flyttet inn.

Undersøkelsen viste også at mange ønsker seg en mindre studentkasse, eller en kasse til én. Derfor kommer dette i løpet av kort tid. Rågo er også opptatt av at kundene får det de faktisk ønsker seg i kassen, og har derfor ut fra ønsker utfordret flere bønder til å dyrke grønnsaker de ikke har dyrket tidligere, som savoykål, spisskål, fenikkel og sjalottløk.

- Selv dyrket vi asparges, artisjokker og bondebønner i fjor, for å kunne sende disse ferske og lokalproduserte til kundene våre, sier ekteparet Myraune.