Inspirert av suksessen som Falun hadde med sitt næringslivsnettverk «Beyond Skiing», er arbeidet med å få næringslivet i Trondheimsregionen til å engasjere seg rundt ski-VM i Granåsen godt i gang.

I Falun-VM var 465 bedrifter regionale samarbeidspartnere på tre ulike nivå. Mesterskapet kan vise til økonomisk suksess med 42 millioner svenske kroner i overskudd.

– Det er naturlig for oss å se til Falun som har lyktes på mange områder med sitt næringslivsnettverk. Vi har avsluttet et forprosjekt nå i vår og har foreslått for styringsgruppa at vi skal ha en form for aktivitet i siste kvartal 2015, sier prosjektleder Christian Haugen. Han er næringsutvikler i Næringsforeningen i Trondheimsregionen og var i Falun i april for å lære av svenskens erfaringer.

Ikke dårligere enn Falun

– Vi tror det vil være mange positive effekter som byen, regionen og næringslivet kan dra ut av den oppmerksomheten Trondheim får av ski-VM. Vi kan fastslå at Trondheim er vesentlig større enn Falun og at vår region har like gode forutsetninger som Falun har. Men for å lykkes, er vi avhengig av at vi treffer med konseptet, sier Haugen.

Konseptet, som har fått navnet «Spor», er ikke ferdig tegnet ennå.

– Vi har ikke mobilisert offensivt i regionen så langt, og videre organisering er ikke avklart. Først vil det bli aktuelt å rekruttere interesserte fram mot tildelingen av VM i juni 2016. Deretter må vi se på driftsfasen som avhenger av når VM kommer til Trondheim. Det skjer enten i 2021 eller 2023, men det kommer, sier han.

– Hva vil et engasjement i ski-VM gjennom «Spor» gi tilbake til næringslivet?

– Det er ikke ett enkelt svar på det. I Falun blir fellesskapsfølelsen trukket fram, i tillegg til at profilering er viktig for mange. Mange bedrifter brukte også Falun-VM som en mulighet til personalutvikling. Mye handler om verdier som stolthet og tilhørighet, sier Haugen.

Ikke tradisjonell sponsing

– Hva tror du mobiliseringen rundt ski-VM og «Spor» vil bety for eliteidretten i Trondheim som i dag sliter med å få avtaler med næringslivet?

– Jeg er ikke godt nok oppdatert på den problemstillingen, så det skal jeg ikke spekulere i, men det er krevende å være «nummer to»-klubb. Det er ikke en ny problematikk. Samtidig skal ikke «Spor» drive med tradisjonell sponsing, men være et nettverk til fordel for mange, forklarer han.

Han er imidlertid klar på at idretten er interessant for næringslivet.

– Næringsforeningen mener idretten skaper en flott arena for byen og innbyggerne. Se bare på hva VM i 1997 ga byen av begeistring og ikke minst engasjementet rundt Rosenborg, sier Haugen.

Vil ha diskusjoner

På et seminar i forbindelse med Toppidrettsveka i Trondheim lørdag, skal representanter fra Falun2015 fortelle om erfaringene de gjorde seg under vinterens mesterskap. Eli Arnstad, konsernbanksjef i Sparebank 1, mener næringslivet er tjent med å styrke samarbeidet på tvers når verdier skal hentes ut av idrettsarrangement i regionen.

– Jeg er usikker på om vi tar ut maksimal verdi slik det er nå. Vi kan bli flinkere til å ta ut ringvirkningene av idrettsarrangement i regionen, mener hun.

– Vi må diskutere hvordan vi er attraktiv som region. Næringslivet må være med som heiagjeng for å bygge opp merverdi, sier Arnstad og nevner neste års supercup på Lerkendal, håndball-EM i 2020 som eksempler på arenaer med potensial.

– Hva vil et sterkt engasjement fra næringslivet knyttet til «Spor» og ski-VM bety for økonomien til lokal toppidrett?

– Dette kan vi diskutere på en slik arena som helgas seminar. Vi må mobilisere bredt og se på hvordan vi får verdikjedene til å henge sammen. Petter Northug er verdens beste på ski, men han spiller fotball for Mosvika. Vi må ha et bredt tilbud på aktiviteten, det er vi avhengig av, mener Eli Arnstad.