Et utbyggingsalternativ uten sykkelvei med fortau, vil innebære at ingen beboere langs veien må avgi areal til ombygging av veien. Formannskapet behandler «Forprosjekt for Sivert Thonstads vei» tirsdag.

Saken ble behandlet på ulike gruppemøter mandag i partiene som er representert i formannskapet.

Forkaster rådmannens innstilling

Flertallet i formannskapet, vil etter det Adresseavisen forstår, gå inn for en løsning innenfor dagens veiareal (alternativ STV 1), mens rådmannens innstilling er et alternativ med sykkelvei med fortau.

Løsningen som flertallet går inn for innebærer ett kjørefelt i hver retning på 3,25 meter, et fortau på 2,25 meter i retning fra sentrum og et fortau på 1,1 meter i retning til sentrum.

Ap: - Ikke aktuelt å ekspropiere eiendom

- Vi har hele tiden hatt som en forutsetning at det ikke er aktuelt å ekspropriere eiendom til ombyggingen av veien. Dette alternativet er gjennomførbart som metrobusstrasé, samtidig som det har en nøktern kostnadsramme, sier Arbeiderpartiets gruppeleder Geir Waage.

Totalkostnaden for alternativet er 37,2 millioner kroner.

Alternativet gir nødvendig bredde for at to busser kan møtes i kjørefeltene. Det vil bli bygget to metrobusstasjoner på strekningen med cirka 450 meters avstand.

Forslaget betyr at dagens gang- og sykkelvei blir omdefinert til et fortau med bredde på cirka 2,5 meter.

Kryss må bygges om

Totalt er det utarbeidet fem ulike planforslag for strekningen som er en del av traseen for metrobusslinje 1.

Samtlige forslag forutsetter ombygging av krysset Sivert Thonstads vei – Industriveien. Krysset bygges om for å sikre forkjørsregulering av Sivert Thonstads vei. Det anbefales også at trafikken i alle

sidegater reguleres med vikeplikt for trafikken i Sivert Thonstads vei for å sikre god fremkommelighet for bussen.

Advarer mot løsning med smale fortau

Norconsult skriver i forprosjektet om STV1 at alternativet «svekker» gang – og sykkelforbindelsen langs veien.

I forprosjektet blir det også advart om at et smalere fortau enn vanlig (2,25 meter mot 2,5 meter, red.anm.) vil «øke mulighetene for konflikter mellom gående og syklende. I tillegg vil en bredde på 2,25 meter gi begrensede alternativene for hvilke kjøretøy som kan brukes til snørydding», skriver Norconsult.

Norconsult skriver videre om fortausbredden at det på fortauet på 1,1 meter ikke vil «være mulig for at to personer kan møtes i bredden uten at den en må bruke vegbanen for å passere den andre passere den andre.»

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

«Fortauet vil ikke bli vedlikehold om vinteren»

Norconsult påpeker også at «fortauet vil heller ikke bli vedlikeholdt om vinteren, og vil i praksis fungere som et snøopplag om vinteren.»

Fordi det ikke blir bygd sykkelvei med fortau, må tilbudet for syklister suppleres med tilbud i tilliggende gater. – Vi må se på alternative løsninger i området, sier Waage, som innrømmer at uten sykkelvei er det fare for sykling i veibanen i Sivert Thonstads vei. – Det kan bli en utfordring, sier Waage.