Se 3D-video om sykkelekspressveien her!

- Jeg er provosert. Det er forstemmende at staten bruker tid og krefter på planlegging av anlegg i milliardklassen som vi ikke har bruk for.

Det sier ordfører Rita Ottervik om at det i Nasjonal Transportplan er foreslått en 18 kilometer sykkelekspressvei fra Heimdal til Reppe til en prislapp på 2,4 milliarder kroner.

- Prestisjeprosjekt

- Vi har bruk for penger til Sluppen bru, gang- og sykkelveier rundt omkring i kommunen og videreutvikling av kollektivtrafikken. Ikke prestisjeprosjekt fra statsråden (samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, journ.anm.), sier Ottervik.

Ekspressveien i Trondheim er en del av nasjonal plan for de ni største byområdene i Norge, hvor det er planlagt ekspressveier for sykkel til nærmere 8 milliarder kroner. De nye sykkelveiene er et av virkemidlene for å øke sykkelandelen i byene til mellom 10 og 20 prosent.

LES MER OM SAKEN HER

Øremerket

I grunnlagsdokument for «Nasjonal transportplan 2018-2029», foreslås sykkelekspressveier som en særskilt statlig satsing utenfor bymiljøavtalene. Pengene er øremerket til bruk langs riksveier.

- Det skal jo ikke spille noen rolle hvilket nummer det er på veien eller hvem som eier den. Vi må bruke fellesskapets penger der folk ferdes og der det er behov, sier hun.

foto
Ordfører Rita Ottervik. Foto: Christine Schefte

Hun er tydelig opprørt mens Adresseavisen snakker med henne innimellom flere møter onsdag. Hun poengterer at hun er veldig for gang- og sykkelveier, men at de planlagte utbyggingene må tildeles midler før det startes noe nytt.

- Sykkelveier som den store delen av befolkningen bruker til og fra jobb og skole er viktigere enn milliardprosjekt som dette. Det må brukes penger der trafikkstrømningene er, sier hun.

Har tidligere advart

Ekspressveien mellom Heimdal og Reppe skal bygges som egen sykkeltrasé med så få krysninger av veier som mulig, hvor det kan sykles i 30 til 40 kilometer i timen. Ekspressveien får eget fortau ved siden av langs store deler av strekningen.

Dagens oppslag kom ikke som noe sjokk på ordføreren, for hun er blitt orientert om planene tidligere. Hun sier det er blitt advart mot å bruke tid og penger på dette, og at Trondheim har mer bruk for penger til andre samferdselstiltak.

-Men det er jo mange som kommer til å bruke en slik vei?

- Det er det sikkert, men det er viktigere nå å bruke penger på det vi har vedtatt og prioritert. Så kan dette prestisjeprosjektet vente i noen år.

- Gjør unna vedtatte planer

For halvannet år siden ønsket kommunen og fylkeskommunen forskuttering for å starte Sluppen tidligere. Den saken er fortsatt ikke fremmet for Stortinget.

- I stedet bruker man ressurser på et prosjekt som ikke er for folk flest, sier hun.

Hun får full støtte fra fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Han trekker frem Sluppen bru, men også elektrifiseringen av Trønderbanen som mye viktigere å få midler til enn sykkelekspressvei.

foto
Fylkesordfører Tore O. Sandvik. Foto: Vegard Eggen

- Hva er galt med på å bygge en slik vei?

- Vi må gjerne bygge, men først må det bygges det vi har bruk for. Vi mangler elektrifisering, Sluppen bru og vedtatte sykkelprosjekt. Når dette er i orden og levert på, kan man starte med prestisjeprosjektet, sier en oppgitt Sandvik.

- God regel å holde det man lover

- Er det feilslått miljøsatsing å bygge sykkelveier?

- Nei, det er vi for. Men igjen, det må bygges det som er vedtatt og planlagt først. Det er en god regel å gjøre ferdig det man har vedtatt og planlagt, sier Sandvik.

- Men er det ikke bra at  Trondheim vinner igjennom, og får penger?

- Jeg registrerer at Staten har penger til overs, men må da bruke det på hverdagssyklistene og andre prosjekt som vi er enige om, sier han.

Både han og Ottervik varsler at de kjapt vil ha dialog med statsråden om saken.

Facebook-støtte

I et innlegg på Facebook tirsdag kveld, rett etter at Adresseavisen omtalte saken, gikk fylkesordføreren langt i sin kritikk:

«J

eg vedder en hundrelapp på at det ALDRI kommer til å være 2000 syklister på en «sykkelekspressveg» fra Heimdal til Reppe på dager som idag.Likevel skal altså dette prioriteres med 2,4 mrd kroner uten at vi har bedt om det, mens elektrifiseringen av Trønderbanen stoppes og Sluppenbrua er helt i det blå pga manglende statlig bidrag. Det er Høyre og Frp som styrer landet

.

»

foto

NHO-topp reagerer

Både politikere og næringslivstopper kommenterte innlegget. Deriblant regiondirektør i NHO Trøndelag, Tord Lien:

«Mulig en og annen vil bruke dette. Men LANGT flere ville hatt nytte av elektrifisering av Trønderbanen. Hvem kom på dette egentlig?», skrev han.

Da Adresseavisen opplyser Lien at det er hans gamle kolleger i regjeringen som har satt av penger i NTP til formålet, ler han bare.

- Til mitt forsvar kan jeg si at også Trønderbanen var prioritert i første del av NTP, og jeg har vært en sterk tilhenger av å få det på plass. Det synspunktet er ikke endret. Jeg understreker at jeg ikke har noe imot sykkel og tilrettelegging. Men at man klarer å finne rom til 2,4 milliarder kroner til sykkelvei, men ikke nødvendige midler til elektrifisering av Trønderbanen er rart. Det er jo nettopp elektrifiseringen det er bred enighet om å få til. Jeg kan ikke si jeg har opplevd noe folkekrav fra verken befolkningen i Trondheim eller fylkeskommunen om sykkelekspressvei, sier Lien.

foto
Tord Lien, regiondirektør i NHO Trøndelag. Foto: Morten Antonsen

LES OGSÅ: Næringslivet kan tape over én milliard på utsatt elektrifisering

- Flere bruker Trønderbanen enn sykkelveien

- Men er det ikke viktig med sykkeltilrettelegging med tanke på folkehelsen?

- Jo, og NHO støtter også tilrettelegging for sykkel og gående. Men det er prioriteringen  jeg stiller spørsmål ved. For å styrke den økonomiske veksten i Trøndelag er bedre flyt mellom byene av stor betydning. Ingen kan vel være uenige om det. Uten at jeg sitter på klar statistikk vil jeg tro at flere bruker Trønderbanen enn en ny sykkelvei.

Senterpartiets Gunn Iversen Stokke svarte på Sandviks Facebook-innlegg på følgende måte:

«Sykt».

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter