- Det blir nattklubb i kjelleren, konsertscene og rendyrket cocktailbar i første etasje, sier fire kompiser, og nå også kollegaer.

Det har vært utested i lokalene i Dronningens gate 12 i nærmere 50 år. De fire siste årene har stedet huset Restauranthuset D12, før det var det Frakken som holdt hus her i flere tiår. Lokalet har bestått av til sammen tre enheter: Bar, pianobar og nattklubb i kjelleren.

Etter at D12 gikk konkurs i mai i fjor har lokalene stått tomme, men nå er alle de 700 kvadratmeterne igjen leid ut.

- Vi vil skape et helt nytt utelivskonsept, sier Andrew Anfinnsen (33) som er en av initiativtakerne og som blir daglig leder i det nye utestedet, som foreløpig er uten navn. Åpningen blir forhåpentligvis allerede før sommeren.

Ingen raske penger

Huseeier er Næringsforeningen i Trondheimsregionen, og det er Halvår Sivertsen (28) som går inn med penger for å få det nye konseptet opp å gå. Sivertsen er arving av Midt-Norsk Havbruk i Rørvik og kom i fjor på en tredjeplass over de under 30 år med mest formue i Trøndelag. Ifølge skattelistene hadde Sivertsen en formue på 92 millioner kroner i 2016.

Sivertsen vil ikke si noe om hvor mye penger han vil bruke på det nye utestedet. Han er mer opptatt av hva det nye utelivsstedet skal inneholde av kultur og opplevelser, enn å snakke om hva det koster.

- Det er ingen som investere i utelivsbransjen for å tjene raske penger. Jeg vil derimot få dette opp å gå og så drive det forsvarlig, slik at det blir et varig sted. Et sted som kan utvikle seg med årene. Jeg vil at dette stedet beriker byen på opplevelser og aktivitet, og ikke bare i kroner og øre, sier Sivertsen.

Lette etter noe mindre

Alle initiativtakerne bak det nye utelivsstedet har erfaring fra å arrangere konserter og klubbkvelder. Blant annet har Anfinnsen vært bookingansvarlig for Brukbar/Blæst og Supa. Mens Aleksander Schei (31) har bakgrunn fra blant annet Natt & Dag, Leutenfest og Pstereo.

I etterkant av Blæst-konkursen i oktober 2016 ble det mye snakk om hvordan scenen herfra kunne videreføres. Nå er gutta opptatt av at scenen i Dronningens gate ikke blir en kopi av noe som har vært.

- Det har kommet to kull med studenter til byen som ikke vet hva Blæst var. Vi skal skape noe nytt, understreker Anfinnsen.

Alle initiativtakerne har god erfaring med det å drive et sted, fra konseptutvikling til daglig drift. Å starte et utested fra grunn av har derimot ingen av dem erfaring med.

- Det er en vanskelig bransje, og vi er imponert over alle som holder seg flytende. Vi kan innhold, men å drive eget sted er nytt for oss. Vi har lett etter egnet lokale i over ett år, og må vel innrømme at det vi fant ble større enn vi egentlig tenkte, sier Anfinnsen. Nå ser de derimot bare utfordringer som kan løses, og til sammen har de et godt nettverk.

- I tillegg til oss fire er vi en utvidet gjeng med gode rådgivere, blant annet Pål Rees som tidligere har booket for Blæst, og Olav Wiiburg som arrangerer uavhengige klubbkvelder i Trondheim. Vi satser på å bli et samlingssted for musikkmiljøet.

Uaktuelt med kontorer

Berit Rian, administrerende direktør i Næringsforeningen, er godt fornøyd med leieavtalen.

- Vi har lett lenge etter de de riktige leietakerne. Vi har også fått laget en mulighetsstudie av lokalene, hvor det blant annet har blitt vurdert å ha kontorer i førsteetasje. Men det har vært utested i kjelleren og første etasje mot gata i nærmere 50 år og kjelleren er jo spesialbygd for en nattklubb. Kontorene i første etasje ville ikke tilført byen noe, derfor bestemte oss for at vi ønsket et nytt utelivskonsept, og vi har snakket med mange interesserte, både lokale og andre, sier Rian.

foto
Sammen med utleier: Jørgen Sellevold (fra venstre), Aleksander Schei, Andrew Anfinnsen og Halvår Sivertsen har signert leieavtale med Næringsforeningen og administrerende direktør Berit Rian. Foto: Terje Svaan

Også næringsmegler i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, Lars Berger, mener dette ble god match.

- Det som imponerer meg mest med disse guttene er helhetstanken deres. De skal ta i bruk tre ulike lokaler, men har en rød tråd og ut fra det har de fått opp en solid forretningsplan, sier Berger.

Utfyllende tilbud

- Vi vil tilby et konsept som både følger med i tiden og som kjenner sin historie, for å kunne forene den yngste utelivsgenerasjonen fra 20–25 med de mer kvalitetsbevisste gjestene fra 25-35, samt evig unge over den alderen. Alt under ett tak, sier Anfinnsen.

Jørgen Sellevold (34) er kunstner og vil få ansvaret for det visuelle uttrykket til det nye utestedet. Oppussingen vil snart settes i gang. Deretter håper teamet bak å skape et nytt sted, som ikke skal konkurrere ut noen, men derimot bidra til å berike byen.

- Vi vil være utfyllende. Det er ingen som drar på det samme utestedet hver helg, alle har derfor bare godt av et enda bedre tilbud. Vi er alle selv brukere av kultur- og utelivsaktørene i Tronheim og vil alle vel, sier Sivertsen.