- Vi er et rendyrket trondheimsbryggeri, og nå går startskuddet, sier daglig leder og ølbrygger Tommy Hammer ved Hammerhead Brewing Company.

Mikrobryggeriet startet som et hobbyprosjekt for fire år siden. En kompisgjeng, en garasje, og en felles interesse for hjemmebrygging. Så ble det nedskjæringer i oljebransjen hvor Hammer jobbet, og han måtte finne ut hva han skulle gjøre videre.

Nå har kompisgjengens mikrobryggeri sendt tre paller med øl til Norgesgruppen, og disse er snart å finne i butikkhyllene i Trøndelag.

- Det er litt arbeid å komme inn blant de store, men Norgesgruppen tok oss inn i varmen. Det har vært en lang prosess, men vi var heldige der, sier Hammer.

«Ølsenter» på Selsbakk

Hammerhead holder til på Selsbakk i Trondheim. Å få flyttet selve bryggeriet til lokalet er det eneste som mangler før «Ølsenteret i miniatyr» er ferdig.

- Vi er ikke bare et bryggeri. Her har vi et eget tapperom, en butikk med alt av råvarer og utstyr til brygging, og ølutsalg, sier Hammer.

I bryggelaben kan kunder sette opp eget brygg. Her har alt fra nysgjerrige nybegynnere, studenter og folk som har brygget øl til et helt bryllup vært innom.

- Målet er å spre litt bryggeglede. Vi ønsker å få hjemmebryggere og publikum hit for å se hele utviklingsfasen. Fra idé til øl, sier Hammer.

foto
På lokalet på Selsbakk kan kunder brygge eget øl, og få tappet det på boks. Stian Flåten illustrerer.

NM-vinner i staben

Mikrobryggeriet eies av Tommy Hammer, Stian Flåten, Mats Sørlie og Magnus Wæraas. Odin Lein Strand er brygger på deltid, mellom slagene i lærerjobben.

Lein Strand er «en veldig gira hjemmebrygger» ifølge seg selv. De nye kollegene påpeker at han også kan smykke seg med tittelen NM-vinner i hjemmebrygging, i kategori IPA, og delstatsvinner i verdens største hjemmebryggekonkurranse i USA.

IPA-ølen han vant gullmedaljen for lanseres ved Bryggerifestivalen i Trondheim neste helg.

- Det er vel alle hjemmebryggeres drøm å lage noe som andre vil selge, sier Lein Strand.

foto

- Vet det blir tøff konkurranse

Tidligere i sommer uttalte Bryggeriforeningen til NRK at de «ikke ville bli overrasket om halvparten av mikrobryggeriene i Norge er borte om et par år».

Interessen har eksplodert, og antallet mikrobryggerier i Norge like så. Det er hard konkurranse mellom disse.

- Vi vet det kommer til å bli tøft, og kan jo ikke legge skjul på at det er nedgangstider i bransjen. Mange småbryggerier har gått konkurs i det siste, sier Hammer.

Hittil i år har nordmenn drukket omtrent fem millioner liter øl fra småskalabryggerier, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen. Dette er åtte prosent mindre enn ved samme periode i fjor.

Ifølge leder Petter Nome i Bryggeriforeningen er det trangt om plassen i markedet.

- Småskalabryggerier har hatt en merkbar nedgang i markedsandelen, fra 4,4 prosent i fjor, til 3,8 prosent så langt i år, sier han til Adresseavisen.

Veksten har stagnert, både i Norge og i andre land, ifølge Nome. Han mener dette blant annet skyldes at de store bryggeriene lanserer lignende produkter til en billigere pris, og at svenskehandelen øker.

- Noen av nyetableringene klarer seg bra. Det kommer ofte an på om de klarer å skape lojale kunder i lokalmarkedet, sier Nome.

Fokus på kvalitet

Lein Strand mener en av utfordringene i byggebransjen er at de mister kunder på grunn av dårlige førstegangsopplevelser.

- Terskelen er høy for å prøve igjen hvis folk bruker mye penger på en øl de ikke liker. Jeg tror det blir mer fokus på kvalitet i bransjen fremover, sier han.

Hammer forteller at de lagerfører alt de produserer på kjølerom før det sendes ut.

- Det er viktig for kvalitetssikringen, i tillegg til gode råvarer av malt, gjær og humle, sier Hammer.

De har også gjort et meget bevisst valg om å selge øl på boks fremfor flaske.

- På boks holdes lysskader og oksygenopptaket under pakking til et minimum, i forhold til det man får på flaske. I tillegg er det mer miljøvennlig og logistikkmessig mer praktisk, både for forbrukeren og bryggeriet, sier Lein Strand.

foto
Mikrobryggeriet Hammerhead har snart øl i noen av Norgesgruppens butikker i Trøndelag. De lanserer tre nye ølsorter i den anledning: «T-Town lager», «Guilty Pleasures» og «Tropical Haze».

Lanserer nye ølsorter

Nå lanserer Hammerhead øl til butikker, polet og til Bryggerifestivalen i Trondheim. Hammer er i dialog med Vinmonopolet, og tror de skal ha poløl på plass i september eller oktober.

Selv beskriver de ølet sitt som moderne, med en humledreven karakter.

- Vi vil ikke ha så mange faste sorter, det er noe av ideen bak konseptet vårt. Når vi har alt vi trenger her på huset kan vi utvikle nye ølsorter på rundt tre uker, sier Hammer.

Bryggerifestivalen blir styrkeprøven

De er spent på mottakelsen, og på Bryggerifestivalen i Trondheim. Den store styrkeprøven, kaller de arrangementet.

- Noen av oppskriftene våre har blitt utviklet over en seksårsperiode. Det har vært en lang vei hit, sier Hammer.

Lokalet på Selsbakk har vært i en byggeprosess de siste fire årene. Alt er privateid av dem selv.

- Vi gleder oss til lansering. Det er for tidlig å bli stressa nå, sier han.