- Det er en helt klar forutsetning for å få overført penger fra staten til byggeprosjekter i bymiljøavtalen, at det foreligger en reguleringsplan. Uten at det finnes en plan, blir det heller ikke satt av penger i statsbudsjettet, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet.
Det var under det siste møtet i kontaktutvalget for Miljøpakken at Aksnes, som leder møtene i utvalget, varslet om tidsfristen.
Blir ikke politikere og planlegger ferdig i tide, vil vil en statlig overføring på flere hundre millioner kroner bli utsatt.
- Ola Borten Moe vet ikke hva han snakker om, sier politiske kolleger
Rådmannen positiv til Nidelv-fylling for å rassikre rundt Samfundet
Bygges om for 800 millioner kroner
Byggeprosjektet i Elgeseter gate er det suverent største av de fire gateprosjektene i bymiljøavtalen med nesten halvparten av kostnadene. I bymiljøavtalen med staten er det satt 1,740 milliarder kroner til fire ulike gateprosjekt i Elgeseter gate, Innherredsvegen, Olav Tryggvasons gate og Kongens gate.
Overføringene til Elgeseter gate utgjør 800 millioner kroner. Av denne summen skal staten bidra med 400 millioner kroner.
Ifølge Aksnes vil det tidligst bli satt av penger på statsbudsjettet til Elgeseter gate i 2021.
- Tidsfristen for å ha muligheten for å komme med på budsjettet i 2021, er desember 2019. Dersom reguleringsplanen kommer senere, blir overføringene fra staten utsatt i minst ett år, sier Aksnes.
Debatt: Det blir vel dyrt nok om ikke ytterligere 100 millioner skal svis av til midtstilte felt
Vintersykling: Små utvidelser i sykkelveinettet - se kartet over hvor du kan sykle i vinter
- Kan bruke bompengemidler
- Selv om det ikke blir overført midler fra staten før tidligst i 2021, kan anleggsarbeidet begynne tidligere. Det er fullt mulig å finansiere første del av utbyggingen gjennom Miljøpakkens egenandel som bompenger.
Det er allerede brukt flere titalls millioner fra Miljøpakkens budsjett til å innløse tre eiendommer i Elgeseter gate, sier Henning Lervåg, leder i Miljøpakkens sekretariat.
Politikerne har så langt ikke klart å bli enige om det skal velges sidestilte eller midtstilte kollektivfelt. Etter at fylkesutvalget 17. oktober gjorde et vedtak om midtstilte felt, ble det senere klart at det ikke er flertall for et slikt alternativ i bystyret.
Utbyggingsprosjekter i regi av Miljøpakken krever likelydende vedtak i fylkeskommunen og bystyret. Saken ble derfor utsatt i bystyret 26. oktober.
Vedtok tre prøvetiltak for trafikken i sentrum fra 2018
Trolig grønt lys for permanent miljøgate i Innherredsveien
Må ha prinsippavklaring innen sommeren
- Det er behov for en avklaring om kollektivfeltene i Elgeseter gate. Forhåpentligvis vil det være mulig å bli enige om en løsning tidlig i reguleringsarbeidet.
Dette er en krevende og komplisert strekning, men det er ingen umulighet å bli ferdige med en reguleringsplan innen desember 2019. Det forutsetter imidlertid at det må være fattet en prinsippavklaring om kollektivfeltene innen sommeren, ellers vil det bli vanskelig å rekke å få vedtatt en reguleringsplan innen desember om to år, sier Lervåg.
Det er penger fra miljøavtalen med staten som skal finansiere utbyggingen. Samferdselsdepartementet, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune inngikk i september 2016 en bymiljøavtale som skal legge til rette for at veksten i persontransporten i byområdet skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange, det såkalte nullvekstmålet.
Avtalen er basert på Nasjonal transportplan 2014–2023 og gjelder for perioden 2016 til 2023.