Tirsdag skal detaljereguleringsplanen for det nye omstigningspunktet for metrobuss på Tonstad opp i bygningsrådet for behandling. Det skal også detaljeregulering for strekningstiltak i Østre Rosten for metrobuss.

Det er metrobusslinjene M1 og M2 det skal etableres omstigningspunkt for samt matebusser på Tonstad. Sistnevnte er elektriske busser som blir mindre enn metrobussene, og de skal kjøre ei bestemt lokalbusslinje, opplyser byggeleder Jo Andersen i Statens vegvesen.

Flere utfordringer

I saksframlegget fra rådmannen kommer det frem at det er flere utfordringer i planen i forbindelse med etablering av Tonstad metrobusstasjon:

  • Planen blir svært kompleks som følge av høy frekvens av busser og høy andel biltrafikk i tilstøtende veger, derav sikring av god trafikkflyt.

  • Det må omdisponeres matjord i forbindelse med bygginga.

  • Det er kvikkleire i nesten hele planområdet.

Flere boliger ligger også i det som er kategorisert som rød sone med tanke på støy. Det er da særlig dem som bor i Tonstadbrinken.

- Det skal bygges ny støyskjerm for dem, sier byggeleder Andersen.

«Kiss and ride»

Plattformene ved omstigningspunktet skal få to parallelle plattformer på 40 og 52 meters lengde. Det skal bli en ny gang- og sykkelveg i bakkant av plattformene. Det er også planlagt etablering for pantograf, altså en ladestasjon for matebussene.

På metrobusstasjonen er det planlagt at det skal bygges et nytt sykkelhotell på omtrent 150 kvadratmeter. I forbindelse med det er det også planlagt et nytt teknisk rom og trafo, som kan kobles til fjernvarme for snøsmelteanlegg.

- Plattformene ved bussholdeplassene der folk skal stå, skal ha varme så is og snø smelter. Styringa av fjernvarmen må ha et teknisk rom, sier Andersen.

Det er også lagt opp til taxiholdeplass, «kiss and ride» og utendørs sykkelparkering.

Andersen forklarer nærmere hva «kiss and ride» er:

- Det er planlagt slik at når du og kjæresten kjører i bilen, kan dere kjøre innom Tonstad-punktet for å slippe av passasjeren. Det blir satt opp egne avstigningslommer for dette. Da gir du ham eller henne et kyss og så kjører du videre til for eksempel Melhus, forteller han og legger til at det ikke er en parkeringsmulighet.

Kan øke faren for ulykker

I saksframlegget står det at trafikkbildet vil endres i området slik at buss prioriteres. Det kan gi økt kø for biler, men ifølge framlegget øke fremkommeligheten for kollektivtrafikken. Det står også at «nye kryss og nytt trafikkbilde kan øke faren for trafikkulykker i tilknytning til av- og påkjørsler».

Andersen fremholder at de ikke etablerer løsninger som øker faren for ulykker.

- Planen er i samsvar med standardene, sier han.

Grethe Opsal, direktør for kommunikasjon og drift i Atb, opplyser at det vil være et viktig knute- og omstigningspunkt for reisende fra Sjetnmarka, Flatåsen og Tiller. Hun skriver i en e-post at dagens antall påstigende i Tonstadkrysset ikke er sammenlignbare for hvordan dette knutepunktet vil fungere fra 2019, og at det derfor er vanskelig å anslå hvor mange som bruker knutepunktet da det avhenger av reisestrømmene.

Konsekvenser

I byggingen av Tonstad metrobusstasjon, vil omtrent 7,4 dekar dyrka mark gå tapt. Tap av matjord er en utfordring i Trondheim kommune, står det i saksframlegget fra rådmannen. Jorda skal flyttes til mer egnede områder, selv om det kan ødelegge kvaliteten til den. Rådmannen anser det likevel som mer hensiktsmessig at det blir etablert et omstigningspunkt for metrobuss.

Det forventes også at prosjektet fører til økt kø for privatbilismen. Skiltinga som kommer opp vil føre til at kun buss får betjene kollektivarealene nærmest omstigningspunktet. Buss vil også få prioritet i signalanleggene. Likevel vil antall biler i ordinære kjørefelt øke som følge av elbil og taxier i tillegg til vanlige biler. Rådmannen anser dette som en akseptabel konsekvens.

Nytt kollektivfelt i Østre Rosten

I forbindelse med planlagt ny metrobusstasjon på Tonstad, er det også planlagt bygging av nytt kollektivfelt i Østre Rosten.

- Det vil bli kollektivfelt på østsida, en strekning på omtrent 900 meter fra City Syd og opp til Tonstad, sier byggeleder Jo Andersen. Han forteller at de også må bygge om rundkjøringa som går mot Tonstadkrysset, fordi den er for liten og dårlig til å håndtere metrobussen.

Andersen sier at anbud skal ut i markedet senest i september, og at omstigningspunktet på Tonstad må være ferdigstilt neste sommer. Arbeidet i Østre Rosten kan derimot ta litt lengre tid, opplyser han.

Begge planforslagene blir anbefalt vedtatt av rådmannen.

Slik vil det nye omstigningspunktet se ut. Foto: Illustrasjon: Rambøll/Statens vegvesen
Foto: Illustrasjon: Rambøll/Statens vegvesen