Over 22 000 delinger og 55 000 likes på Facebook gjør at Åges hjertesukk om Trondheim i regn og verdenssitusjonen nå har nådd 1,8 millioner lesere.

Åge ønsker ikke å uttale seg om Hans Rotmo-saken som har preget nyhetsbildet denne helgen. Han mener teksten på Facebook sier det som skal sies.

KOMMENTAR: Gørra fra Rotmo (Pluss)

– At jeg når 1,8 millioner med et slikt budskap gjør meg veldig tankefull - og veldig optimistisk. Jeg håper dere kan finne ut hvorfor det gikk som det gikk med den teksten.

– Må treffe tidsånden

Et felles kjennetegn for virale fenomener er at det er noe unikt, forklarer Halvdan Haugsbakken, sosiale media-ekspert fra NTNU.

– Det som er et felles kjennetegn på virale fenomerer er at det noe unikt. Ylvis-videoen var et godt eksempel. Budskapet må treffe tidsånden og fungerer best i samspill med dekning i tradisjonelle medier. Vi får en såkalt kaskade-effekt, sier Haugsbakken.

– En kommentar til Rotmo

Statsviter Svein Tore Marthinsen har skrevet boken «Sosial kommunikasjon» sammen med Cecilie Staude. Han mener at når så mange har delt og likt innlegget, har Åge åpenbart truffet med noe.

– Det er et enormt antall, og det er nok flere ting som ligger til grunn for det. For det første er timingen på innlegget riktig. Det er en kommentar til det Rotmo har sagt og hevdet tidligere, og har skapt en form for motmobilisering hos mange, sier Marthinsen.

Han tror overaskelses- og kjendismomentet også er en viktig grunn til spredningen.

– Han bruker Facebook på en fin måte, med et bilde og en tekst, og med et overraskelsesmoment som treffer. Det begynner som en triviell status om en søndagstur, men ender som noe helt annet. Man blir vekket litt, sier han.

Har stor påvirkningskraft

– I tillegg er Åge en artist mange ser opp til, og en fyr folk synes er jovial og trivelig.

Marthinsen sier det er sjeldent at norske nettaviser kan skilte med så store tall.

– Det er en del saker som når bredt ut når en treffer viralt. Når man kommuniserer på en måte som gjør at folk får lyst til å dele med andre, kan man nå bredt ut. I dette tilfellet gir det Åge stor påvirkningskraft gjennom hans egen Facebook-side. Han kan sette sin egen agenda, i stedet for å vente på at en journalist skal ta kontakt.

– Det er mektig ytringsfrihetsinstrument som utspiller seg, sier Svein Tore Marthinsen.