Gråkallbanen har blitt en suksesshistorie etter at private entusiaster og senere transportselskapet Boreal overtok og driftet banen som Trondheim kommune la ned. Dette ønsker Høyre og Venstre å bygge videre på.

Det er mange gode grunner til at driften av en liten banestrekning lykkes bedre med private enn kommunale eller fylkeskommunale eiere. Det dreier seg om entusiasme, en transportorganisasjon med fagkompetanse og et insentiv til å drive mest mulig effektivt og innovativt. Det er ikke uten grunn at fylkesdirektøren sier at anbud og dermed privat drift gir de laveste kostnadene for fylket. Lavere kostnader betyr at det blir penger til overs til investering og drift av andre kollektivtiltak. For eksempel flere avganger eller lavere priser.

Vi merker oss at to representanter fra buss- og sporveisarbeidernes forening i et avisinnlegg argumenterer for at fylket skal overta driften av Gråkallbanen mot viljen til dagens drivere og de ansatte i Gråkallbanen. De har rett i at alternativet til fylkeskommunal overtagelse er anbud. Når vi vet hva som leveres av trikketilbud i dag er det merkelig å argumentere for at fylkeskommunen eller kommunen, uten forutsetninger for trikkedrift, skal overta ansvaret. Dersom Boreal skal ha mulighet til å kjøre trikk videre i Trondheim så må selskapet få mulighet til å delta i en anbudsprosess. For Høyre og Venstre er ikke driftsform som egenregi, anbud eller direktetildeling det viktigste. Det viktige er å fortsette med god og effektiv drift av Gråkallbanen med de dyktige ansatte vi har i dag. Boreal og de ansatte der har vist at de kan dette.

I sin tid var det ingen andre som ville overta banen. Det er derfor grunn til å tro at Boreal vil stille sterkt i en konkurranse, og kan videreføre driften på samme måte som de har gjort gjennom mange år. I Høyres forslag på vegne av Høyre, Venstre, Pensjonistpartiet og Frp i Fylkestinget konkluderte vi også med at «Fylkestinget registrerer at brukerne av Gråkallbanen er svært fornøyde med tilbudet som gis av privat aktør i dag.» I en anbudskonkurranse må vi velge den som er best, basert på krav til kvalitet, erfaring og andre forhold som er viktig for oss. Dette handlingsrommet må vi benytte oss av.

Det er ikke ukjent at rødgrønne politikere har aversjon mot alt som smaker av privat drift. Men denne motviljen mot gode og effektive løsninger må ikke hindre oss i arbeidet for at Gråkallbanen driftes av mennesker som har vist at de kan dette også i fremtiden. Vi må satse mer på de tilbudene passasjerene vil ha! Les flere innlegg i debatten om trikken: