UKA gikk av stabelen den 5. oktober, og med det startet også et av Equinors mest kontroversielle grønnvaskingsritualer. Dette vekket kritikk.

Til skuffelse for mange så UKA ut til å svare med å stenge kommentarfeltene på Instagram torsdag kveld. Dette stilnet effektivt stemmene til de som søkte svar og ansvarlighet fra arrangørene bak Norges største studentfestival.

Equinor har vært hovedsponsor for UKA siden 2007. Dette har over lengre tid møtt økende motstand blant studentene ved NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet).

Denne motstanden ble igjen tydelig under UKAs presentasjon av Equinor som dagens selskap og den digitale aksjonskvelden mot UKAs sponsoravtale med Equinor torsdag 5. oktober.

Torsdag 5. oktober var selveste Anders Opedal til stede for å fortelle studentene om hvordan Equinor arbeider med å bli en ledende aktør innen energiomstilling. To personer, en fra kampanjen «Stopp Oljeleting» og en fra «Scientist Rebellion», avbrøt ham midt i samtalen med budskapet om at oljeletingen må stanses.

Deres melding var klar: Fossilt brensel utgjør en alvorlig trussel mot menneskeheten, og at tiden for handling er nå.

Dette budskapet er i samsvar med hva FN og verdens klimaforskere desperat forsøker å fortelle oss, men som systematisk ignoreres av selskaper som Equinor.

At Anders Opedals samtale om energiomstilling blir forstyrret på denne måten bør ikke overraske noen. Sett i lys av Equinors desperate forsøk på å fremstille seg som et bredt energiselskap opp mot deres faktiske vilje til å omstille seg er til å grine av.

I 2022 var hele 99,85 prosent av energien Equinor produserte fra fossile brensler, videre investerte de 28 ganger mer i olje og gass sammenlignet med fornybar energi.

Er dette virkelig hva vi kaller ledende energiomstilling i 2023? Stopp oljeletinga og Scientist rebellion er i hvert fall tydelig uenig.

Arrangørene bak UKA ser derimot ut til å ha en ukritisk holdning eller et svært vagt syn på reell energiomstilling.

På bakgrunn av dette inviterte Stopp oljeletinga og Scientist rebellion til en digital aksjonskveld for å uttrykke tydelige motstand mot UKAs sponsoravtale med Equinor.

Aksjonen besto av å sende kritiske spørsmål og fakta om Equinor til UKAs sosiale mediekanaler. Dette så ut til å bli dårlig mottatt. I stedet for å svare på kritikken stengte merkelig nok UKA kommentarfeltet på Instagram i torsdag kveld, omtrent to timer etter aksjonen.

Om dette var en direkte respons på kritiske spørsmål og fakta, er det grunn til å stille spørsmål om ytringsfrihet og åpenhet.

I en tid hvor stadig flere mennesker engasjerer seg i kampen mot klimakollaps og krever større ansvar fra selskaper og institusjoner, er det avgjørende at arrangementer som UKA oppmuntrer til åpen dialog og adressere legitime bekymringer i stedet for å undertrykke uenighet.