Aldri før har så mange reist med Gråkallbanen. Vi deler Trygve Lundemos bekymring for trikkens framtid.

For Adresseavisens Trygve Lundemo var en tur med Gråkallbanen det som skulle til for at hodepinen forsvant. Forvirringen ble avløst av mer klare tanker da han nærmet seg Lian. Det er åpenbart noe med denne banestrekningen som gir både trøndere og tilreisende et klarhetens lys som bringer frem det beste i oss. På topp i kundetilfredshet – overgår selv Flytoget – og en punktlighet som er i teten av alt annet i det trønderske univers av kollektivtransport. Over 1,1 millioner passasjerer opplevde denne gleden i fjor, aldri har så mange reist med denne flotte banen.

Vi som arbeider i Boreal er stolt av det vi har bygd opp og leverer, etter at politikerne i Trondheim bestemte seg for å kaste Gråkallbanen på båten. I mer enn 18 år har vi sørget for at denne arbeidshesten mellom sentrum, deler av Byåsen og inn til bymarka er mer livskraftig enn noen gang.

Det er likevel forståelig at selv en durkdreven avismann som Lundemo føler litt smerte når han opplever den debatt om Gråkallbanen og dens framtid som nå pågår. Den samme bekymring deler vi som hver dag driver banen og holder den på skinner, bokstavelig talt. Boreal Bane har 65 dedikerte ansatte fordelt på fire avdelinger.

Våre dyktige medarbeidere drifter og vedlikeholder trikker og infrastruktur. I tillegg har de oppgradert store deler av infrastrukturen på banen de siste 20 årene. Foruten dette jobber man med eksterne oppdrag til både jernbane og andre bedrifter. I tillegg driftes også veterantrikker som brukes til charterkjøring. Bedriften er også godkjent lærebedrift som bidrar med utdannelsen av nye fagarbeidere. Denne unike koordinering av funksjoner gjør oss til et lite, men svært effektivt baneselskap. Så langt jeg vet har ikke det offentlige noe sted i landet vårt har klart noe liknende i egenregi. På denne bakgrunn er det uforståelig at et politisk flertall i fylkestinget i juni i prinsippet gikk inn for egenregi som driftsform for Gråkallbanen. Vi opplever nå at det likevel kan være en vilje til fornuft.

For å gjøre det klart: Vi er ikke redd for konkurranse og har ikke behov for særbehandling. Men vi ber om fair play og respekt for det vi har bidratt med og bygd opp. Det er vanskelig å se fornuften i at kommunen eller fylkeskommunen skal lage et eget mini-jernbaneselskap, selv om de ønsker å overta det kompetansemiljøet andre har skapt og de selv ikke ønsket. Vedlikehold og innkjøp av utstyr krever erfaring og kompetanse, og innkjøp av nye trikker/vogner er en krevende og langvarig prosess. Dette er ikke hyllevare. Erfaringene er egnet til å skremme. Med et nødskrik ble Gråkallbanen reddet av private ildsjeler og en privat bedrift sist kommunen drev den i egenregi.

Vi setter derfor stor pris på at ledende politikere, som har vært med på fylkestingets vedtak, slår fast at de ønsker at Boreal kan fortsette å drifte banen på grunn av den suksess og kompetanse vårt selskap og våre medarbeidere representerer.

Det kan virke som enkelte i sin iver etter å omgjøre kommunen/fylkeskommunen til et jernbaneselskap har gjort opp regning uten vert. Det er Boreal Bane som eier Gråkallbanen, både togvognene og alt utstyr. Alle vi som arbeider med Gråkallbanen er også ansatt i Boreal. Verken vårt selskap eller våre medarbeidere er en handelsvare som politikerne kan skalte og valte med som de vil. Boreal har dessuten gjort gjeldende en 10-årig opsjon for fortsatt leie av skinnene fra kommunen. Vi velger i det lengste å tro at kommunen ikke vil nekte oss fortsatt leie av verksted/vognhall på Munkvoll.

Forvirringen blir ikke mindre av at et politisk miljø som ellers er skeptisk til EU, i denne sak synes å lese skriften som en viss mann leser Bibelen. Brüssel er ikke nødvendigvis blottet for sunn fornuft. Det er klare unntak for små banestrekninger hvor tradisjonell konkurranse ikke er kostnadseffektivt eller vanskelig lar seg gjennomføre, og det er opp til kommune og fylkeskommune å vurdere grensene her. EØS-avtalen har ikke opphevet det nasjonale eller lokale selvstyre, selv om noen synes å tro det.

Dessuten er det ingen EØS-regler som krever at myndighetene skal ekspropriere togmateriell eller jernbaneselskaper. Vi vil sterkt anbefale en bred og samlende løsning for Gråkallbanen framover, på tvers av de mer ideologiske skillelinjene. Vi i Boreal Bane er i så fall rede til å bruke all vår kompetanse på å utvikle Gråkallbanen videre til det beste for byen. Vi har tilbudt samarbeid med kommune og fylkeskommune for oppgradering og eventuelt innkjøp av nytt materiell, og er åpen for en mulighetsstudie for en utvidet bybane. På den måten kan vi i fellesskap bidra til at Trondheim og Trøndelag mer permanent kan bli kvitt hodepinen Trygve Lundemo beskriver i sin kommentar

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no