Overskridelsene i metrobussprosjektet, som Adresseavisen omtalte før helgen, fører til kostnadskutt i den videre utbyggingen fram mot 2019. Politikerne må i bystyret 31. mai bestemme seg for hvordan pengene skal dekkes inn i det reviderte budsjettet for metrobussen.
Kostnadssprekk på 116 millioner kroner for metrobussprosjektet
Må velge mellom tre ulike innsparingsalternativer
For å dekke inn kostnadsoverskridelsen må politikerne velge mellom tre ulike alternativer:
Kutt i ulike deler av utbyggingen av infrastruktur, reduksjon av midlertidige utbyggingsprosjekter, eller en utvidelse av budsjettrammen gjennom å overføre midler fra gateprosjektene (ombygging av Elgeseter gate, Olav Tryggvasons gate, Konges gate og Innherredsveien).
- Prosjektet er svindyrt, dette er historien om en varslet katastrofe
Kuttliste i 16 punkter
Metrobussprosjektet har utarbeidet en liste over 16 ulike steder med kutt-tiltak. Kuttene gir totale innsparinger for totalt 125 millioner kroner. Innsparingene for hvert enkelt sted varierer fra 3 til 20 millioner kroner.
Rådmannen skriver at fordi «flere prosjekter er allerede levert til bygging, eller er ferdig planlagt og venter på byggeoppstart. Dette betyr at kutt må foregå ved at hele tiltak tas ut fra porteføljen til metrobussprosjektet.»
Ministeren vil ikke svare om metrobuss-kutt
Nedlagte holdeplasser og steder uten metrobusstasjon
Listen over kuttforslag inneholder blant annet nedlagte holdeplasser, mens andre steder ikke får metrobusstopp, fordi stasjonen ikke blir tilrettelagt for å ta imot de 24 meter lange metrobussene. Det innebærer over en kilometer til nærmeste metrobussholdeplass.
Sjekk når og hvor det er anleggsarbeid for metrobussen på 73 steder
Dette er forslaget til kuttliste
På følgende holdeplasser beholdes dagens busslomme. Det blir ikke leskur, snøsmelteanlegg eller oppgradert plattform:
- Bergheim stasjon
- Gildheim stasjon til byen
- Peder Morsets veg
- Strindheim knutepunkt
- Lyngvegen
- Anders Buens gate
- Ingemann Torps vei
- Johan Falkbergets veg
- Tvetestien
- Nyveibakken mot sentrum
- Voll omstigningspunkt
Øvrige kuttpunkter:
Krysset Sivert Thonstads vei – Vestre Rosten: Dagens kryssløsning beholdes. Betyr at to metrobusser ikke kan passere hverandre i krysset. Bussen får vikeplikt for annen biltrafikk. Innebærer at stasjonene Martin Linges må kuttes. Vil gi økte driftskostnader for buss fordi linje 27 må legges om for å gi området et kollektivtilbud.
Midteggen og Casper Lundes veg: Legges ned. Erstattes av Torplassen. Dagens busslomme fungerer som holdeplass, uten snøsmelteanlegg, leskur eller universell utforming.
Anders Søyseth vei: Forutsetter at Anton Jensens vei eller J. Minsaas veg beholdes. Det blir over 1 km mellom stasjonene i Ranheimsveien. Ikke leskur eller snøsmelteanlegg.
Dragvoll, Jonsvannsveien: Ikke holdeplass. Dagens busslomme for kort selv til dagens leddbusser. Nærmeste holdeplasser er Bergheim og Dragvoll, Loholt alle. Avstanden mellom disse er omtrent 1200 meter.
Kutte snøsmelteanlegg på 6 plattformer Lade og Ranheim: Plattformene må brøytes og strøs manuelt.
Skovgård stasjon: Ikke mulig å stoppe for metrobussen uten bygningsmessige tiltak. 1700 meter mellom holdeplassene Travbanen og Grilstadkleiva.
Strekningstiltak krysset Bjørndalen–Sivert Tonstad veg: Bussen blir stående i kø i rushet i lyskrysset om morgenen til sentrum og om ettermiddagen fra sentrum.
Dette er de tre traseene for metrobuss: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart
Rådmannens løsning
Rådmannen fraråder kutt i byggeprosjektene fordi det kan «medføre et mindre brukervennlig kollektivtilbud og kunne gi høyere drifts- og vedlikeholdsutgifter for vegeierne.»
Rådmannen går istedet inn for at merkostnadene dekkes inn gjennom en kombinasjon av reduksjon av midlertidige tiltak og omdisponeringer fra gateprosjektene.
VIDEO: Bli med på prøvetur med metrobussen
Nye stasjoner Trondheim S., Leangen og Ila droppes
Forslagene om reduksjon av midlertidige byggetiltak betyr at stoppestedet Trondheim Sentralstasjon og stasjoner på Leangen og Ila blir tatt ut av planene for metrobussprosjektet. På Trondheim S. blir eksisterende holdeplasser benyttet inntil videre, mens holdeplassene på Strindheim og i Ila brukes som midlertidig løsning. Løsningen reduserer kostnaden med 26 millioner kroner.
I tillegg blir det omdisponert 50 millioner kroner fra gateprosjektene.
En del av regnestykket er også at 40 millioner kroner som er satt av til usikkerhetsavsetning blir tatt inn i det reviderte budsjettet.