Nyligvar jeg sensor for en masteroppgave som analyserte hvordan nasjonalereiselivsorganisasjoner har markedsført Norge de siste 30 år. Tone Monssonskriver at "bildet av Norge har endret seg fra å være en kulisse ogsublimt landskap, til å bli et slags turnapparat som byr på spektakulæreaktiviteter." Oppgaven inspirerte meg til å tenke på hva slags bilder vihar av sykkelen.

Mangeutlendinger som kommer til Norge stusser over at «alle» kjører offroad-sykkeluten skjermer og med store, grove dekk beregnet på turer ute i naturen. Hvordanhar det seg at det er offroad-sykkelen som har blitt dominerende i gatebildet iNorge? Selges det mest offroad-sykler? Kan det være at offroadsyklister blir såsynlige fordi de ofte kler seg synlig (og hensiktsmessig for trim og sikkerhet)og raser avgårde i stor trim- og transportfart som ikke alltid passer like brainn i trafikkbildet ellers (på grunn av manglende tilrettelegging)? Kanskje erhverdagssyklistene mindre synlige i forestillingen av norsk sykkelkultur rettog slett fordi de har på seg vanlige klær og triller avgårde i et tempo somikke provoserer så mange, og dermed ikke blir så synlige?

Oppgaveninspirerte meg også til å reflektere over hvilken rolle sykkelen spiller imarkedsføringen av Norge. I Danmark, «vårt nærmeste ferieland» koser mangenordmenn seg på sykkelferie. I store turistbyer som Praha og Berlin kanturister delta på bysykling med guider som viser frem byen fra sykkelsetet, dukan ta en rundtur i sykkeldrosje eller utforske byen med mer hitech-løsningersom "motoriserte trillesykler" eller segway sammen med en rullendeguide. I Nederland er sykkelen så sentral i kulturen at den til og med brukessom symbol på drikkeglassene til landets flyselskap.

Jegnærmer meg nå feriemodus. Det vises ved at jeg bruker sykkelen mer til«hverdagssykling» for å utforske nærområdet enn til trimsykling til jobb. Og itillegg har jeg blitt ivrig fotograf som gleder seg over å dokumentere alskensulike sykkeltyper jeg kommer over på disse turene. Jeg tror vi har en rik ogvariert sykkelkultur i Norge. Kanskje Adressa kan lage enfotokonkurranse med #sykkel slik at vi kan dokumentere hva slags sykler somdominerer bildet av Norge?

I store turistbyer som Praha og Berlin kan turister delta på bysykling med guider som viser frem byen fra sykkelsetet, du kan ta en rundtur i sykkeldrosje eller utforske byen med mer hitech-løsninger som "motoriserte trillesykler" eller segway sammen med en rullende guide.
Bloggeren tror Norge har en rik og variert sykkelkultur.
Her er en av syklene forfatteren har falt for.
I Nederland er sykkelen så sentral i kulturen at den til og med brukes som symbol på drikkeglassene til landets flyselskap.
Hva slags rolle spiller sykkelen i markedsføringen av Norge?