Prøvetiltakene er en del av arbeidet med å redusere gjennomgangstrafikken med bil og prioritere gang-, sykkel- og kollektivtrafikken i de mest sentrale veiene i sentrum.
Dette er prøvetiltakene som blir innført i 2018:
* Olav Tryggvasons gate stenges for gjennomgangstrafikk med bil og det etableres et tilbud til syklende i gata.
* Ett kjørefelt for bil inn til byen over Bakke bru omgjøres til sykkelareal.
* Sykkelvei med fortau utredes som helhetlig løsning på hele strekningen langs Olav Tryggvasons gate og Bakke bru.
Ble ikke enige om P-regulering på alle offentlige gater
Mange folkevalgte klarer ikke å møte opp i bystyret
Viderefører prøveperioden i Innherredsveien
I tillegg vedtok bystyret å videreføre prøveperioden med miljøgate i Innherredsveien etter at den nåværende prøveperioden går ut i januar 2018. Prøveperioden skal videreføres «til endelig beslutning om utforming er vedtatt.» Bystyret ba rådmannen «komme tilbake til utforming av Innherredsveien i egen sak sammen med evaluering av prøveprosjektet der.»
Vedtaket innebærer at Prinsenkrysset fortsatt blir holdt åpent for gjennomgangstrafikk.
Hardt oppgjør i bystyret: - MDG snur kappa etter Ap-vinden
Kommentar: Kuppforsøk i bystyresalen
Prøvetiltak kan tilbakestilles hvis uønskede konsekvenser
Prøvetiltakene skal evalueres og «gi kunnskap om konsekvenser og innspill til eventuelle justeringer før permanente tiltak iverksettes i de store gateprosjektene. Mulige konsekvenser av prøveordningene overvåkes og kan tilbakestilles om det gir uønskede konsekvenser i likhet med de prinsippene som ble gjort gjeldende for prøveprosjektet i Innherredsveien».
Det heter videre at «det må legges vekt også på andre kriterier enn framkommelighet og trafikkavvikling i evalueringen av prøveprosjektene. Det må bl.a. også etableres kriterier på hvor mange personer som bruker Midtbyen og endringer i omsetning, fordelt på ulike soner i Midtbyen. Bystyret ber rådmannen legge fram en sak for formannskapet med forslag til slike kriterier »
Trolig grønt lys for permanent miljøgate i Innherredsveien
Bystyret: Utsatte saken om veistenging i Midtbyen
Trefelts gate i Kongens gate
Bystyret vedtok også at følgende prinsipper skal legges til grunn for videre planlegging av gateprosjektene i Miljøpakken, som blant annet innbefatter alle de store innfartsveiene i sentrum:
* Kongens gate: Utformes som trefelts gate med et felt for biltrafikk inn mot sentrum og to sidestilte felt for buss og trikk som i dag.
* Olav Tryggvasons gate: Utformes som tofelts kollektivgate med sykkelvei eller sykkelfelt.
* Elgeseter gate: Rådmannen skal legge fram forslag til løsninger på utforming i Elgeseter gate som en del av prosessen med ferdigstilling av reguleringsplanen for gata.
* Holtermanns veg: Rådmannen skal legge fram løsninger på utforming av gata som en del av områdeplanene for Tempe, Valøya og Sluppen.
Kommentar: Viktige saker kan ikke behandles på denne måten
Stenger Olav Tryggvasons gate for biltrafikk fra 2018
Flaskehalser prioriteres for utbedring
Bystyret ber også om at flaskehalser som skaper særlige problemer ved endre kjøremønster, prioriteres for utbedring. Dette gjelder i første omgang fotgjengerovergang på Nordre Avlastningsvei ved Tollboden på Brattøra.
Krangler om farten for metrobussen i sentrumsgatene
OmAdressert: Tore O. Sandvik gruer seg til anleggsperioden