Forslaget, som behandles av formannskapet tirsdag, kan være i strid med lovverket. Ifølge en juridisk vurdering i fylkeskommunen kan det bare « gis anvisning om betaling på en måte som ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren.»

Politikerne i Trondheim ønsket i utgangspunktet at det ikke skulle settes opp betalingsautomater på metrobusstasjonene. Bystyret vedtok 26. april i fjor at det ikke bør «investeres i nye betalingsautomater på busstasjonene.»

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Lovpålagt å legge til rette for kontant betaling

Selv om antall brukere av billettautomater er lavt og stadig synkende, krever imidlertid dagens lovverk at det legges til rette for kontant betaling

Det er paragraf 38 i Finansavtaleloven som slår fast at «retten for en forbruker til å betale med kontanter er etter lovens ordlyd absolutt».

Bakgrunnen for automatsaken i formannskapet er det nye kollektivsystemet i Trondheim fra 3. august 2019.

En viktig forutsetning for effektiviteten for metrobusslinjene, er at passasjerene har betalt billett før påstigning. Det blir slutt på kontantbetaling eller billettering om bord på metrobussen. Det skal gi enklere påstigning og raskere reisetid slik at bussens oppholdstid på stasjonene holdes på et minimum.

Mobilapp blir hovedbillettløsning. Reisekort (t:kort) vil fortsatt tilbys, men vil kun være gyldig for kjøp av periodebillett.

«En gråsone for hva som er akseptabelt»

Rådmannen påpeker at «det er ikke krav om tilrettelegging for kontant betaling på ethvert sted tjenesten ytes, så lenge organiseringen av billetter totalt sett ikke medfører vesentlige ulemper for brukere som fremdeles ønsker å betale kontant. Lovkravet om at avstanden ikke skal være til vesentlig ulempe for de reisende gir en gråsone for hva som er akseptabelt».

Rådmannen mener at det selv om kommunen er lovpålagt å sørge for at« kjøp av billett med kontanter fremdeles skal være mulig i 2019, men at det ikke nødvendigvis er behov for billettautomater på alle stasjoner for å gi et tilfredsstillende tilbud.»

Billettautomat på 24 stasjoner

Dersom det blir flertall for rådmannens forslag, blir det bare billettautomater på 24 metrobusstasjoner. Det heter i rådmannens innstilling at det «for å redusere kostnader er det valgt å skissere et alternativ hvor antall billettautomater er på et minimum.»

Utgangspunktet for forslaget er at det skal være mulig å kjøpe enkeltbillett kontant og med kort i rimelig avstand til hver stasjon.

Over 500 meter til billettautomat på åtte stasjoner

Det er imidlertid langt fra tilfelle på alle deler av traseen. På enkelte steder vil det være flere hundre meter til nærmeste billettautomat eller kommisjonær som selger billetter.

Dette gjelder metrobusstasjonen Bjørndalsbrua (stasjon på metrobusslinje 2 fra Kattem til Ranheim), hvor passasjerer som er avhengig av å kjøpe billett med kontanter, må gå 800 meter til nærmeste billettautomat/kommisjonær. På stasjonene Bjørndalstoppen, Arnt Smistads veg, Grilstadkleiva og Ranheim idrettsplass er avstanden for å kjøpe billett 700 meter. På ytterligere tre stasjoner må man gå 500 meter for å finne nærmeste billettautomat eller kommisjonær.

Rådmannen innrømmer at «avstander på 6–800 meter til nærmeste billettautomat/kommisjonær kan gi problemer for enkelte brukere».

Les kommentaren: Kuppforsøk i bystyresalen

Konsekvenser for passasjerer som ikke betaler digitalt

Det blir pekt på følgende konsekvenser for brukergrupper som ikke bruker digitale løsninger:

- Mindre forutsigbarhet knyttet til hvor en kan kjøpe billett ved at det ikke er billettautomater på alle stasjoner.

- Må enkelte steder gå bort fra stasjonene for å få kjøpt billett via kommisjonær eller automat i nærheten, som kan føre til at brukere blir forsinket på reisen.

- Lengre avstand mellom buss og mulighet for kjøp av billett reduserer passasjerenes reelle reisetid i bussystemet.

- Åpningstid hos kommisjonærer følger ikke driftsdøgnet til bussene, som reduserer tilbudet på enkelte tider av døgnet.

Kostnad per billettautomat er beregnet til omtrent 150 000 kroner. 24 billettautomater utgjør en investeringskostnad på 3,6 millioner kroner.

Totalt medfører tilrettelegging for kontant kjøp av billetter en driftskostnad på omtrent 1 million kroner i året.

Hør omadressert: Tore O. Sandvik gruer seg til anleggsperioden for metrobussen

Kommentar: Fire spørsmål om metrobuss som trenger svar

Metrobusstasjoner med billettautomat

Dette er metrobusstasjonene som ifølge rådmannens forslag skal få billettautomat:

Metrobusslinje 1 Lund - Ranheim

Lund

Bekkasinvegen

Martin Linges veg

Tiller (Omstignings - og knutepunkt)

Solsiden

Travbanen

Anders Søyseths veg

Ranheim (Omstignings - og knutepunkt)

Metrobusslinje 2 Lund - Strindheim

Lund

Åsheim skole

Saupstad skole

Casper Lundes veg

Anders Buens gate

Haakon VIIs gate

Leangen stasjon

Metrobusslinje 3 Hallset - Lohove

Johan Falkbergets veg

Nyveibakken

Skansen

Høgskoleringen

Østre Berg (omstigningspunkt)

Bergheim

Lohove

På de øvrige stasjonene må billett enten kjøpes på nærmeste holdeplass eller hos kommisjonær.

Kilde: Metrobussprosjektet/AtB

Kommentar: Metrobuss for alle penga?

Kommisjonær. Narvesengruppen, med blant annet 7-Eleven-kiosker og Visit Trondheim, er kommisjonærer for AtB og skal selge billetter til metrobussen, Foto: Adresseavisen, Christine Schefte
Kommisjonær. Det selges bussbilletter på ulike kiosker og hos Visiti Trondheim. Foto: Adresseavisen, Christine Schefte
Billettautomat. Rådmannen vil bare sette opp billettautomater for metrobussen på en tredjedel av stasjonene. Foto: Adresseavisen, Christine Schefte