Sykkelens historie kan illustrere utviklingen i forestillinger om kjønnsroller. Sykkelens tidlige versjon med store forhjul og små bakhjul ble forbundet med en svært bestemt type bruker: velstående, spreke ung menn med fysiske krefter og mot nok til å våge å klatre opp på sykkelen, balansere den gjennom gatene og takle knall og fall til fare for både syklist og omgivelser. Det ble ansett som skandaløst at kvinner skulle sykle.

Tidlige sykkelmodeller gjenspeiler datidens normer. Menn og kvinner ble oppfattet som rake motsetninger. Kvinner ble ikke betraktet som aktuelle sykkelbrukere. Menn ble betraktet som eventyrlystne og risikovillige. Kvinner skulle holde seg hjemme. Menn trengte teknologier for å komme seg rundt.

Da sykkelen ble videreutviklet med like store hjul, bakhjulsdrift og bedre dekk åpnet dette for flere typer brukere. For å skape et større marked for sykkelen ble det etter hvert utviklet egne damesykler som kunne brukes selv med skjørt.

I dag ser vi det som like naturlig at både damer og menn sykler. Damer kan dessuten velge mellom damesykler som er tilpasset skjørt og sykler med tverrstang. Det fins også damesykler med tverrstang der rammen er forminsket for å passe bedre til damekropper som i snitt er noe kortere enn herrekropper.

Stor ble derfor min overraskelse da en venninne med god peiling på sykkelutstyr påsto at selv om mange av dame- og herresyklene tilsynelatende bare har forskjellig rammestørrelse, så ser «sykkeleksperter» at damesykkelen ofte er strippet for avansert teknologi.

Hvis det stemmer, så tenker altså sykkelutviklerne at kvinner ikke har behov for å komme seg like fort rundt som menn. Eller at menn lar seg lokke av avansert sykkelteknologi. Som konsekvens må jo da damer bli sprekere av å sykle med tyngre utstyr?

Enda større ble min overraskelse da en av mine mannlige kolleger fortalte meg at han brukte en stor og fin garderobe på jobb. Etter å ha gått den kronglete og «hemmelige» veien blant diverse utrangert utstyr i kjelleren, fant jeg både herre- og damegarderoben, og kan konstatere at disse er bygd med forventning om at flere menn enn damer sykler til jobb og at menn derfor har behov for flere dusjer samt tørkeskap.

Selv om det er menn som dominerer Tour de France, bør vel alt i dag legges til rette for damer i Tour de Jobb?

Bak en dør i denne korridoren finner du en damegarderobe. Foto: Helen Jøsok Gansmo
Herregarderboen er utstyrt med tørkeskap, forteller Helen Jøsok Gansmo som ikke kan nyte slik luksus i damegarderoben. Foto: Helen Jøsok Gansmo
Det er færre dusjer i damegarderoben enn i herregarderoben. Helen Jøsok Gansmo synes fasilitetene bør legges godt til rette for damene også i Tour de Jobb. Foto: Helen Jøsok Gansmo