Fremskrittspartiet fyrer av en bredside mot Aps Rita Ottervik og Tore O. Sandvik etter deres kritikk av statens milliardsatsing på ekspressykkelvei mellom Tiller og Reppe.
Planene om en sykkelekspressvei i Trondheim, som er en del av nasjonal sykkelplan for de ni største byområdene i Norge, har ført til sterke lokale reaksjoner.
Planlegger 18 km ekspressvei for sykkel fra Heimdal til Reppe til 2,4 milliarder
- Dette milliardanlegget har vi ikke bruk for
Provosert Ottervik og Sandvik
En provosert og opprørt ordfører Rita Ottervik uttalte i et intervju med Adresseavisen onsdag at «det er forstemmende at staten bruker tid og krefter på planlegging av anlegg i milliardklassen som vi ikke har bruk for.« - Vi har bruk for penger til Sluppen bru, gang- og sykkelveier rundt omkring i kommunen og videreutvikling av kollektivtrafikken. Ikke prestisjeprosjekt fra statsråden (samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, journ.anm.), sa Ottervik.
Også fylkesordfører Tore O. Sandvik er provosert over milliardplanen. – Vi mangler elektrifisering, Sluppen bru og vedtatte sykkelprosjekt. Når dette er i orden og levert på, kan man starte med prestisjeprosjektet, sa en oppgitt Sandvik onsdag.
Vil bruke 8 milliarder på superveier for syklister
Slik kan de nye veiene på Sluppen bli seende ut
- Ufattelig at det går an å være så grinete
Oppgittheten er like stor hos Fremskrittspartiet. – At vi får kjeft når det ikke overføres penger, er ikke så veldig overraskende, men at vi også får kjeft når staten vil bevilge milliardbeløp, er nærmest sjokkerende. Det er ufattelig at det går an å være så grinete på regionens vegne, tordner Bjørnstad.
Frp-representanten er sterkt bekymret for at utspillet fra Ap-politikerne vil påvirke Trondheims sjanser i kampen om sykkelveimilliardene.
Åpner ekspressvei for syklister fra Rotvoll til Leangen
500 meter med vei og bru koster 85 millioner
- Lager ris til egen bak
– Vi kjemper med andre byer om bevilgningene. Med så entydige negative signaler, ved aktivt å frasi seg midler og si at dette er anlegg vi ikke har bruk for, er det ikke gitt at Trondheim vil bli prioritert når milliardene skal fordeles.
Jeg har allerede fått signaler om at andre byer vil utnytte at fremtredende politikere i Trondheim vender tommelen ned for prosjektet. Dette er å lage ris til egen bak, sier Frp-representanten.
- Vi må spille på samme lag, Tore O.
Forskere anbefaler kraftig takstøkning i bomringen
- Mer opptatt av politisk spill enn gjennomslag
Han mener de negative uttalelsene om sykkelveibevilgningen fra Ottervik og Sandvik er et «bevisst politisk spill».
- De er mer opptatt av det politiske spillet enn å få gjennomslag for regionen. Det kan virke som de ikke unner Frp og Høyre å kunne si i neste valgkamp at Regjeringen sørget for milliardoverføringer til sykkelvei i Trondheim. Det vitner om smålighet.
At det er et departement som ledes av Frp (Samferdselsdepartementet, red.anm.) som bevilger milliarder til sykkelvei, svir nok litt ekstra, sier Bjørnstad, som hevder ordføreren i Trondheim og fylkesordføreren bedriver «elendighetsbeskrivelse».
- Dette er en utrolig defensiv måte å drive regionpolitikk på. Man må nok befinne seg innerst i Aps kontorer i Trondheim for å skjønne tankegangen, sier en oppgitt Bjørnstad.
Nå fyrer Sandvik løs mot Solvik-Olsen igjen
Ingen avklaring om Bymiljøavtalen: Endte i fullt munnhuggeri
- Både bilister og syklister taper på nei til ekspressykkelvei
Han mener statlige penger til sykkelveier er en meget god løsning. - Dette er normalt penger som hentes fra bompengeinnkreving. Når det bygges med statlige midler, slipper bilistene å betale samtidig som syklistene får et bedre tilbud. Sier man nei til en slik løsning, står både bilister og syklister igjen som tapere, sier Bjørnstad.
- Men har ikke Ottervik og Sandvik ett poeng når de peker på at om at nye Sluppen bru har vært planlagt i årevis uten at prosjektet har fått bevilget statlige midler, og at den planlagte elektrifiseringen av Trønderbanen foreløpig ikke blir noe av?
- Å bruke Sluppen bru og Trønderbanen som argument for å kritisere satsingen på sykkelekspressveier, er bare vikarierende motiver. Ottervik og Sandvik vet godt at når det blir søkt om forskuttering av penger til Sluppen bru, så vil midlene komme. At elektrifiseringen av Trønderbanen har stanset, er ikke overraskende. Når det blir konstatert en kostnadsoverskridelse på 600 millioner kroner, er det naturlig å ta en fot i bakken og gå igjennom kostnadsoverslagene, sier Bjørnstad.