Trening var minst like viktig som miljø da jeg begynte å sykle til jobb. Det skyldes sannsynligvis en ganske særnorsk kobling mellom jobbsykling og trening. I andre deler av verden er sykkelen først og fremst et smart transportmiddel, slik det også var i Norge helt til alle fikk råd og tilgang til bil. Når folk flest ikke lenger trenger sykkelen som transportmiddel har sykkelen altså blitt redefinert til et treningsapparat.

Mange sosiale og teknologiske ideer iverksettes for å redefinere sykkelen tilbake til smart transportmiddel. Erfarne jobbsyklister i New York opptrer som konduktører og tilbyr mindre lommekjente syklister å henge seg på en morgenetappe med «sykkeltoget» for å gjøre seg kjent i rolig og inkluderende tempo.

På Instagram og blogger finner vi mange eksempler på at treningssykkelen utsettes for konkurranse fra kule og stilige sykler med praktisk utstyr som bagasjebrett, sykkelkurv, støtte, rammelås, heldekkende skjermer og kjedekasse for å beskytte buksebeina - sykkeldesign av transportløsninger som får deg til å se mer chic enn sprek ut samtidig som du både får brukt kroppen og vært miljøvennlig.

Et litt mer high-tech opprør mot treningssykkelen kommer fra elsykkelen - en slags personlig versjon av sykkelheisen Trampe til nytte i alle motbakker. Med elsykkel kommer du raskt og effektivt frem til jobb uten å bade i svette. Du slipper både bilkø og å dusje på jobb. Elsykkelen krever ikke at du er i god form. Men hvis du sparer en halv time hver dag på transport blir det 2,5 timer i uka som for eksempel kan brukes til trening.

Noen syns at elsykkel til mellom 5-35000 kroner er fryktelig dyrt. Andre syns det er et veldig billig alternativ til bil! Uansett er det et aktuelt transportalternativ for veldig mange. Porsgrunn kommune tilbyr de ansatte elsykler heller enn leasingbiler til jobbtransport. Forus i Rogaland er det sterkest voksende næringsområdet i Norge. Som et tiltak for å få ned bilbruken får de ansatte tilgang til 150 elsykler.

I tillegg drar ledelsen i Forus næringspark til København for å lære om deres nye elsykkelprosjekt. I Finnmark har Alta tatt navnet Sykkelbyen. Med tilskudd fra Transnova har de sponset 48 elsykler og satt i gang et elsykkelprosjekt for å se om deltakerne sykler lengre og oftere. Kunnskapsbyen og teknologihovedstaden Trondheim hadde passet perfekt for elsykkelprosjekter!

God nasjonal aksjonsdag for klimahandling lørdag 24. august! Oslo feirer dagen med sykkelparade…

Trondheim bør satser mer på elsykkel, mener Helen Jøsok Gansmo. Foto: Privat
Helen Jøsok Gansmo observerer sykkelens store mangfold når hun er på tur. Her er en dansk varesykkel. Foto: Privat